Kdo je online

Právě zde jsou
Hosté : 3 a Členové : 1

Reklama

 

CB Login

CB Workflows

Hlavní stránka
Výměna rozvodů u benzinových motorů Opel PDF Tisk E-mail
Hodnocení čtenářů: / 93
SlabéVynikající 
Úterý, 27. listopad 2007

 

Výměnu rozvodů budu demonstrovat na motoru X16XEL, ale u ostatních motorů je to velice podobné ne-li stejné.

 

 

  • Na rozvodech se často poslechem nedá poznat, v jakém jsou stavu. Proto bychom rozvody měli preventivně měnit jednou za 60 – 75 000 maximálně km. Výrobce většinou uvádějí interval výměny 90 nebo 120 000km. Znám spoustu příkladů, kdy prasknul řemen kolem 100 000km a ještě míň. Ať prasknutím řemene nebo zadřením se nějaké z kladky a následnému přepálení řemene. Škody jsou potom desetitisícové neb se potkají písty s ventily a může následně dojít ohnutí vačkových hřídelí ne li kliky. Že se ohnou dříky ventilů a poškodí se vodítka, je téměř jisté.

 

  • Začneme tím, že odděláme box, kde se nachází vzduchový filtr. Povolíme šrouby na předním pravém kole, nadzvedneme přední pravou část auta a auto zajistíme proti pádu ze zvedáku např. podložením nějakých cihel. Auto vždy podkládáme na nosné části podvozku.

 

  • Sundáme kolo, sejmeme spodní plastový kryt.

 

  • Dále následuje sejmutí držáku silentbloku a podélného řemene. Teď záleží, u jakého auto rozvody děláme a co z těchto dvou věcí budeme dřív sundávat. Např. u Astry dřív sejmeme držák a u VectryB řemen. To přijde od toho, jak se to rozdělává a co logicky musí následovat, co víc překáží v rozborce. Pokud se dostanete do stádia, že to nepoznáte, okamžitě vše složte nazpět a dále v této činnosti nepokračujte. Podélný řemen sejmeme tak, že nasadíme klíč na šroub napínací kladky, případně si ho prodloužíme nějakou trubičkou a pootočíme s napínákem proti směru hodinových ručiček a tím ho uvolníme a řemen sejmeme. Napínák je na pružině, takže musíme překonat sílu pružiny. Pokud by se nám stalo, že by síla pružiny byla silnější než síla utažení kladky, tak kladku vrátíme do původní polohy a šroub ještě dotáhneme. Po té vše opakujeme. Řemen si poskládáme někam, ať nám nezavazí a u VectryB sejmeme hliníkový držák silentu. Je připevněn třemi šrouby na boku motoru a ještě jedním šroubem na silentu. 

rozvody1.jpg rozvody2.jpg  

Obr.1                              Obr.2

 

rozvody5.jpg rozvody4.jpg

Obr.3                             Obr.4

  • Následuje odšroubování šroubků Obr.1 a následného sejmutí vrchního krytu rozvodů. Obr.2 Opět záleží na typu motoru, a zda se jedná o 8mi, 16ti nebo 24 ventilový motor, podle toho se kryt bude lišit a podle toho taky bude počet šroubků.

  • Vyšroubujeme zapalovací svíčky, ať se nám s motorem dobře otáčí a nastavíme rozvody do Horní úvrati (dále jen HU). HU je v takové poloze, kdy první válec, to znamená válec u rozvodů je nahoře a rysky na kolech vačkových hřídelích Obr.3 (vačkové hřídele) a ryska na řemenici nebo kole kliky se shoduje s ryskou na krytech. Obr.4

  • Dále pokračujeme sejmutím řemenice dole na klice a případném sejmutí čidla vačky nahoře mezi rozvodovými koly (podle typu motoru). Např. u X20XEV (X18XE) je to velice prosté neb řemenici nedrží centrální šroub, ale čtyři menší, které odšroubujeme a řemenici sundáme. Čidlo vačky je za koly, tudíž nám taky nepřekáží a my ho nemusíme sundávat.

  • Poněkud horší je to u motoru X16XEL nebo X16SRZ. Čidlo kliky nám zavazí a je přichyceno dvěmi šrouby, ale horší je to s povolením centrálního šroubu dole na klice, abychom mohli sejmout řemenici. V servise používají pneumatickou stahovačku, kterou utrhnou moment přitažení a šroub povolí.

  • Protože Opel má řešené rozvody přes vodní pumpu Obr.5 a ta se při rozvodech mění min. každou druhou výměnu rozvodů, musíme vypustit z chladicího systému vodu. Protože většina chladičů nemá vypouštěcí kohout, řeším to tak, že strčím do nádobky na vodu hadičku, nasaji kapalinu a stočím ji do kyblíku, jako víno. Nezapomeňme, že kyblík musí být níž než nádobka. Po té oddělám vrchní hadici z chladiče a do chladiče strčím tuto hadičku až na jeho dno a stočím i toto vodu. 

rozvody8.jpg

Obr.5

  • Zkontrolujeme rozvody, jestli je máme v HU a nejlépe nějakým přípravkem zaletujeme vačkové kola proti pootočení. Obr.6 Pokud nic nemáme, vezmeme třeba špalíček z měkkého dřeva a jemně ho natlačíme mezi kola, tak ať při sundání řemene se nám nepootočí. Potom je ještě dobré si označit zuby na řemenu čárkou a naproti těm značkám i na všech kolech. Tím máme jistotu značek rozvodů a ještě našich pomocných a jestota, že se nemůžeme splést. Povolíme napínací kladku rozvodového řemene Obr.7 a řemen sundáme. Ihned si značky přeneseme na nový řemen, ať si je náhodou manipulací nesmažeme. Odšroubujeme i všechny vodící kladky a odšroubujeme šrouby, které drží vodní pumpu. 

rozvody9.jpg rozvody3.jpg

Obr.6                      Obr.7

  • Chtěl bych ještě upozornit, že u 8mi ventilových motorů se termostat nachází pod rozvody, proto není na škodu vyměnit i ho. Představa, že vyměníte rozvody a za nějakou dobu se Vám ozve termostat, je k zoufání.

 

  • Zkontrolujeme dosedací plochu vodní pumpy a případně ji očistíme. O-kroužek vodní pumpy i dosedací plochu jemně mázneme vodní vazelínou. To samé platí, i pokud měníme termostat. Všechny nové díly namontujeme na svá místa Obr.8 a dotáhneme. Nedotahujeme jen tu věc, kterou budeme napínat rozvodový řemen. U 8mi ventilových motorů se řemen napíná vodní pumpou u ostatních napínací kladkou. Takže vše dáme na své místo a nasuneme na kola nový řemen, tak aby značky, které jsme si poznačili na řemenu a kolech, seděly naproti sobě a tažná strana, to znamená ta nejdelší, aby byla napnuta.
rozvody6.jpg
Obr.8
  • Takže začneme napínat řemen pomocí vodní pumpy.
 
  • Mezi blokem motoru a ozubeným kolem pumpy je hřídel zploštěná na klíč. Obr.9 Pokud takový klič nemáme, budeme si ho muset asi vyrobit z plechu. Otáčíme vodní pumpou po směru hodinových ručiček, tak až ukazatel bude u pravého dorazu. Čerpadlo dotáhneme a motorem 2x ručně protočíme. Zkontrolujeme, jestli všechny rysky pasují a jemně povolíme čerpadlo. Otáčíme s ním proti směru hodinových ručiček až je ukazatel naproti ukazovatele pumpy, tak zvaně uprostřed véčka. Pak pumpu dotáhneme a vše překontrolujeme, dotáhnutí i rysky.
rozvody_10.jpg
Obr.9
  • U dotahování napínací kladkou postupujeme takto.

  • Do ouška kladky strčíme imbusový klíč a otáčíme proti směru hodinových ručiček Obr.10 tak dlouho až je ukazovatel co nejvíc napravo, řemen je nejvíce napnut. Kladku dotáhneme a protáčíme, jako u 8mi ventilového motoru. Potom povolíme trošku kladku a po směru hodinových ručiček posuneme zobáček na značku „NEW“. Vše dotáhneme a překontrolujeme dotáhnutí šroubů a překontrolujeme všechny rysky. Po té vše dáme do původního stavu, jako než jsme začali.
rozvody7.jpg
Obr.10
  • Na konec bych vám chtěl ještě vyobrazit náčrty rysek některých motor
X16SRZ                  X25XE
rozvody12.jpg rozvody13.jpg
X18XE                   X16XEL
rozvody9.jpg rozvody_11.jpg
  • Nejastnosti k této preblematice nebo i k jiné, se dají prodiskutovat v poradně.

 

Autor tohoto návodu ani klub nenese zodpovědnost za případné škody.

 

 

Aktualizováno ( Neděle, 29. březen 2015 )
 
< Předch.   Další >

Svátek

Dnes je: Sobota, 25. červen 2016
Dnes má svátek: Ivan
Zítra má svátek: Adriana

Shout Box

Opište tento text: 9I2Eoq   Emoce
Poslední zpráva: před 1 dnem, 5 hodinami
  • hansdob [24.06. 17:13]
    :amazed: :amazed: :amazed:
  • hansdob [24.06. 17:13]
    Gulage bude v hospode 4 at je chutnej
  • hansdob [24.06. 17:12]
    Pojdte vystoupime z eu- rozjedem cukrovary,masokombinaty chovy dobytka ve velkym mlicko zacnem zase delat rum a podobne zakazane veci a budeme sobestacni
  • host_6507 [24.06. 13:23]
    Alane děkuji ;) .Mějte se krásně.
  • Alan [24.06. 13:21]
    hihihi, jsem zvědavej kdy si ji na tu ,,chudičce" vybavenou chatičku dáš taky. :D co, riwe? pohodlí je pohodlí :_parmen:
  • Alan [24.06. 13:12]
    to host 6119, tak ti držím palce a nezapomeň že ten sprej co tam máš, musí komplet dolů, na něm by ti nový lak moc nevydržel. No a pokud ti o nic nejde, je to ideální šance si to vyzkoušet a naučit. :_palce: do toho.
  • host_6119 [24.06. 12:12]
    jo ještě kousek zadního lemu. :stud:
  • host_6119 [24.06. 12:11]
    Alane,jde o zadní dveře L spodní hrana,dveře kufru kolem lišt a okna(kombi) a L+P př.blatník u prahu
  • host_6119 [24.06. 12:09]
    Chlapi děkuji za rady.Očekávám pouze sjednocení barvy ;) .Kvalita mě nějak netrápí loni jsem to jen na rychlo přebrousil dal základ a sprej.No ale letos se brmbolce objevili o5 :agrese: .Tak že bych si s tím drobek pohrál.Baví mě to tak se chci trochu učit :D .Nejlíp pokazit sobě než druhému.
  • riwal [24.06. 11:05]
    Mastňáku - klimu na chalupě, no kam to spěje ... :_pako: :D
  • Alan [24.06. 10:58]
    Nazdar kucí :_dobryden: pěkný víkend všem a neuvařte se :hvezdicky: já už nahodil klimu a pohoda :zima:
  • Alan [24.06. 10:55]
    Pokud nemáš vůbec žádné zkušenosti, mohu tě ujistit že to bude katastrofa a to jako vážně. Pokud se jedná o pohledové plochy a chceš to mít pěkné, nepouštěj se do toho sám.Nejde jen o stříkání ale samotná příprava (kytování, broušení a pod.) je také velice důležitá a musí se umět. Vím o čem mluvím, pár let jsem si lakýrničinou přivydělával ale na auto bych si sám ani tak netroufl.
  • riwal [24.06. 10:05]
    Záleží co očekáváš od výsledku - pokud jde o jakési sjednocení barvy bez ohledu na kvalitu, tak klidně. Výsledek je ovlivněn kvalitou stříkacího zařízení, barev, prostředí - bezprašnost a taky jestli to umíš. :nechape:
  • host_8698 [24.06. 09:31]
    Zdravím přátelé.Chci se zeptat zda tu někdo má zkušenosti s domácím štříkáním auta?Chci si popravit nějaké drbky na autě doma sám.Dá se to s kompresorem a pistolí obyč. nebo se musí kupovat nějaká drahá mrcha?
  • riwal [24.06. 08:46]
    Pěknej páteček prdi, dneska bude pařík, dusík, smažík a jede se na jih :juchu: tam mám pořádnej bazén i pro psa :_palce: :_parmen:
  • Alan [23.06. 19:18]
    no tak vidíš riwe, bazén jsou samé problémy :amazed: dokonce i filtr se může ucpat, hajzl jeden :D
  • riwal [23.06. 14:17]
    Bazén je bazén - je to moc príma. Psa tam pouštět nemůžeš, chlupy by ti ucpávaly filtry :D
  • host_2188 [23.06. 11:37]
    To víš že jo, ještě se budu starat o bazén :sebevrah: s vodou by to tak zlé nebylo ale musel by se napouštět pomalu, postupně a samozřejmě by to nesměl být olympijský bazén :_plavani: kdo by se tam ale koupal? Clark vodu nesnáší, já raději sprchu tak snad jedině drahá polovička a to by byl dost značný luxus :fuckyou: všem pěkný den
  • riwal [23.06. 08:44]
    Ty by sis tam měl pořídit bazén, ale asi by byl problém s vodou co ? :nechape:
  • Alan [22.06. 18:20]
    čau riwe, ze mě taky a od zítřka už z nás asi i poteče :_plavani: už jsem preventivně naistaloval klimatizaci na chalupu aby Clark netrpěl :zima:
  • riwal [22.06. 13:21]
    Makám až se ze mě kouří :retard:
  • Alan [22.06. 13:00]
    Nazdar kucí :_dobryden: dneska nikdo? Lenoši! :zdarec:
  • riwal [20.06. 13:39]
    Výměna motoru znamená i výměnu spojky, která je původní atd. atd. a ro se už nevyplatí :nechape:
  • Alan [20.06. 13:30]
    Ahoj kucí :_dobryden: tak mohu potvrdit že ta Veki vypadala ještě dost dobře. Pokud odešla na motor, nestálo by za to ho vyměnit? těch snad musí být dost, ne? Pěkný den. :zdarec:
  • Lib [20.06. 07:44]
    Nojo, konec jedné legendy :(
  • riwal [20.06. 06:36]
    Je to rok 1997 a ná 240k v těle - to není zas tak moc a shnilá taky není. Nebejt toho infarktu v Itálii, kde dostal motor svý, tak by vrčela dál. :yes:
  • riwal [20.06. 06:35]
    Brejtro :zdarec:
  • Alan [19.06. 16:20]
    :_dobryden: copak se jí asi tak mohlo stát? Podívala se omylem do opčanky na datum narození a ze šoku zcepeněla :D Po pravdě už ale měla nárok, odsloužila toho dost :zombik:
  • hansdob [19.06. 13:02]
    Veki vím co je mysleljsem co se veki stalo :D :D ted už to vím mluvil jsem s ondrou.
  • Alan [18.06. 17:49]
    7-13-25, jojo, dobrý :D mě tedy obvykle stačí běžná Tulamorka nebo něco podobného, případně rum s kolou nebo gin s tonikem, jsem skromnej :juchu:

Sponzoři

Info pro sponzory


Vectra Web
 Opel Astra klub
 Opel Kadett klub
 Opel Astra G a Zafira klub
 Opel Meriva Club
 Florida GM Club  

© 2016 GM Open Club: autoklub nejen pro fandy General Motors
Redakční systém Joomla! 1.0.13
JoomSEF SEO od Artio
GM Europe CZ