Kdo je online

Právě zde jsou
Hosté : 5

Reklama

 

CB Login

CB Workflows

Hlavní stránka
Výměna rozvodů u benzinových motorů Opel PDF Tisk E-mail
Hodnocení čtenářů: / 78
SlabéVynikající 
Úterý, 27. listopad 2007

 

Výměnu rozvodů budu demonstrovat na motoru X16XEL, ale u ostatních motorů je to velice podobné ne-li stejné.

 

 

  • Na rozvodech se často poslechem nedá poznat, v jakém jsou stavu. Proto bychom rozvody měli preventivně měnit jednou za 60 – 75 000 maximálně km. Výrobce většinou uvádějí interval výměny 90 nebo 120 000km. Znám spoustu příkladů, kdy prasknul řemen kolem 100 000km a ještě míň. Ať prasknutím řemene nebo zadřením se nějaké z kladky a následnému přepálení řemene. Škody jsou potom desetitisícové neb se potkají písty s ventily a může následně dojít ohnutí vačkových hřídelí ne li kliky. Že se ohnou dříky ventilů a poškodí se vodítka, je téměř jisté.

 

  • Začneme tím, že odděláme box, kde se nachází vzduchový filtr. Povolíme šrouby na předním pravém kole, nadzvedneme přední pravou část auta a auto zajistíme proti pádu ze zvedáku např. podložením nějakých cihel. Auto vždy podkládáme na nosné části podvozku.

 

  • Sundáme kolo, sejmeme spodní plastový kryt.

 

  • Dále následuje sejmutí držáku silentbloku a podélného řemene. Teď záleží, u jakého auto rozvody děláme a co z těchto dvou věcí budeme dřív sundávat. Např. u Astry dřív sejmeme držák a u VectryB řemen. To přijde od toho, jak se to rozdělává a co logicky musí následovat, co víc překáží v rozborce. Pokud se dostanete do stádia, že to nepoznáte, okamžitě vše složte nazpět a dále v této činnosti nepokračujte. Podélný řemen sejmeme tak, že nasadíme klíč na šroub napínací kladky, případně si ho prodloužíme nějakou trubičkou a pootočíme s napínákem proti směru hodinových ručiček a tím ho uvolníme a řemen sejmeme. Napínák je na pružině, takže musíme překonat sílu pružiny. Pokud by se nám stalo, že by síla pružiny byla silnější než síla utažení kladky, tak kladku vrátíme do původní polohy a šroub ještě dotáhneme. Po té vše opakujeme. Řemen si poskládáme někam, ať nám nezavazí a u VectryB sejmeme hliníkový držák silentu. Je připevněn třemi šrouby na boku motoru a ještě jedním šroubem na silentu. 

rozvody1.jpg rozvody2.jpg  

Obr.1                              Obr.2

 

rozvody5.jpg rozvody4.jpg

Obr.3                             Obr.4

  • Následuje odšroubování šroubků Obr.1 a následného sejmutí vrchního krytu rozvodů. Obr.2 Opět záleží na typu motoru, a zda se jedná o 8mi, 16ti nebo 24 ventilový motor, podle toho se kryt bude lišit a podle toho taky bude počet šroubků.

  • Vyšroubujeme zapalovací svíčky, ať se nám s motorem dobře otáčí a nastavíme rozvody do Horní úvrati (dále jen HU). HU je v takové poloze, kdy první válec, to znamená válec u rozvodů je nahoře a rysky na kolech vačkových hřídelích Obr.3 (vačkové hřídele) a ryska na řemenici nebo kole kliky se shoduje s ryskou na krytech. Obr.4

  • Dále pokračujeme sejmutím řemenice dole na klice a případném sejmutí čidla vačky nahoře mezi rozvodovými koly (podle typu motoru). Např. u X20XEV (X18XE) je to velice prosté neb řemenici nedrží centrální šroub, ale čtyři menší, které odšroubujeme a řemenici sundáme. Čidlo vačky je za koly, tudíž nám taky nepřekáží a my ho nemusíme sundávat.

  • Poněkud horší je to u motoru X16XEL nebo X16SRZ. Čidlo kliky nám zavazí a je přichyceno dvěmi šrouby, ale horší je to s povolením centrálního šroubu dole na klice, abychom mohli sejmout řemenici. V servise používají pneumatickou stahovačku, kterou utrhnou moment přitažení a šroub povolí.

  • Protože Opel má řešené rozvody přes vodní pumpu Obr.5 a ta se při rozvodech mění min. každou druhou výměnu rozvodů, musíme vypustit z chladicího systému vodu. Protože většina chladičů nemá vypouštěcí kohout, řeším to tak, že strčím do nádobky na vodu hadičku, nasaji kapalinu a stočím ji do kyblíku, jako víno. Nezapomeňme, že kyblík musí být níž než nádobka. Po té oddělám vrchní hadici z chladiče a do chladiče strčím tuto hadičku až na jeho dno a stočím i toto vodu. 

rozvody8.jpg

Obr.5

  • Zkontrolujeme rozvody, jestli je máme v HU a nejlépe nějakým přípravkem zaletujeme vačkové kola proti pootočení. Obr.6 Pokud nic nemáme, vezmeme třeba špalíček z měkkého dřeva a jemně ho natlačíme mezi kola, tak ať při sundání řemene se nám nepootočí. Potom je ještě dobré si označit zuby na řemenu čárkou a naproti těm značkám i na všech kolech. Tím máme jistotu značek rozvodů a ještě našich pomocných a jestota, že se nemůžeme splést. Povolíme napínací kladku rozvodového řemene Obr.7 a řemen sundáme. Ihned si značky přeneseme na nový řemen, ať si je náhodou manipulací nesmažeme. Odšroubujeme i všechny vodící kladky a odšroubujeme šrouby, které drží vodní pumpu. 

rozvody9.jpg rozvody3.jpg

Obr.6                      Obr.7

  • Chtěl bych ještě upozornit, že u 8mi ventilových motorů se termostat nachází pod rozvody, proto není na škodu vyměnit i ho. Představa, že vyměníte rozvody a za nějakou dobu se Vám ozve termostat, je k zoufání.

 

  • Zkontrolujeme dosedací plochu vodní pumpy a případně ji očistíme. O-kroužek vodní pumpy i dosedací plochu jemně mázneme vodní vazelínou. To samé platí, i pokud měníme termostat. Všechny nové díly namontujeme na svá místa Obr.8 a dotáhneme. Nedotahujeme jen tu věc, kterou budeme napínat rozvodový řemen. U 8mi ventilových motorů se řemen napíná vodní pumpou u ostatních napínací kladkou. Takže vše dáme na své místo a nasuneme na kola nový řemen, tak aby značky, které jsme si poznačili na řemenu a kolech, seděly naproti sobě a tažná strana, to znamená ta nejdelší, aby byla napnuta.
rozvody6.jpg
Obr.8
  • Takže začneme napínat řemen pomocí vodní pumpy.
 
  • Mezi blokem motoru a ozubeným kolem pumpy je hřídel zploštěná na klíč. Obr.9 Pokud takový klič nemáme, budeme si ho muset asi vyrobit z plechu. Otáčíme vodní pumpou po směru hodinových ručiček, tak až ukazatel bude u pravého dorazu. Čerpadlo dotáhneme a motorem 2x ručně protočíme. Zkontrolujeme, jestli všechny rysky pasují a jemně povolíme čerpadlo. Otáčíme s ním proti směru hodinových ručiček až je ukazatel naproti ukazovatele pumpy, tak zvaně uprostřed véčka. Pak pumpu dotáhneme a vše překontrolujeme, dotáhnutí i rysky.
rozvody_10.jpg
Obr.9
  • U dotahování napínací kladkou postupujeme takto.

  • Do ouška kladky strčíme imbusový klíč a otáčíme proti směru hodinových ručiček Obr.10 tak dlouho až je ukazovatel co nejvíc napravo, řemen je nejvíce napnut. Kladku dotáhneme a protáčíme, jako u 8mi ventilového motoru. Potom povolíme trošku kladku a po směru hodinových ručiček posuneme zobáček na značku „NEW“. Vše dotáhneme a překontrolujeme dotáhnutí šroubů a překontrolujeme všechny rysky. Po té vše dáme do původního stavu, jako než jsme začali.
rozvody7.jpg
Obr.10
  • Na konec bych vám chtěl ještě vyobrazit náčrty rysek některých motor
X16SRZ                  X25XE
rozvody12.jpg rozvody13.jpg
X18XE                   X16XEL
rozvody9.jpg rozvody_11.jpg
  • Nejastnosti k této preblematice nebo i k jiné, se dají prodiskutovat v poradně.

 

Autor tohoto návodu ani klub nenese zodpovědnost za případné škody.

 

 

Aktualizováno ( Pátek, 08. srpen 2008 )
 
< Předch.   Další >

Svátek

Dnes je: Neděle, 01. březen 2015
Dnes má svátek: Bedřich
Zítra má svátek: Anežka

Shout Box

Opište tento text: fWqtX9   Emoce
Poslední zpráva: před 8 hodinami, 37 minutami
  • riwal [28.02. 16:53]
    Libe, zase ty recepty zmizely a teď články :(
  • hansdob [27.02. 09:02]
    A16XER 150000km nebo 10 let
  • host_4275 [26.02. 11:02]
    Kdy mám měnit rozvody na Oplu Astra 1.6 , rok 2011 , typ motoru A16XER ?
  • Alan [26.02. 04:54]
    to je fakt, stačí že musím koukat co mě jezdí do areálu a nestačím se divit :amazed: všem pěkné ráno :zdarec:
  • Lib [25.02. 13:27]
    v dnešní době je spíš problém, že začátečníci přecházejí do stadia ichtyla přímo, bez mezistupně normálního řidiče :-D
  • Alan [25.02. 10:54]
    nazdárek :zdarec: asi máš pravdu Hansi, člověk stále více spoléhá na techniku kolem sebe a některé schopnosti se tak vytrácí :koste:
  • hansdob [24.02. 07:46]
    Ahoj všem. tak jsem zjistil jak se z bežného řidiče stane neschopnej ichtyl :D Normální řidič si jednoho krásného dne koupí plně vybavené auto s automatem a tím to končí pak už je z něj neschopný hovado na silnici :D ja kdybych ty systémy občas nevypínal nejezdil stím blbnout do bláta,sněhu,kopců,lesíků tak už jsem zakrněl jelikož automat,pomocník rozjezdu v kopci, brzd asistent, servotronic a to stačí k tomu aby už mohl jezdit někdo kdo na to nemá vlohy uši talent prostě nic.
  • pepik [21.02. 18:24]
    :_pivko: :_pivko: :zdarec:
  • riwal [20.02. 13:51]
    OK díky Libe ;)
  • Lib [20.02. 11:18]
    netuším, ale napraveno
  • riwal [19.02. 17:56]
    Libe, proč zmizela z Main menu položka receptů ?
  • riwal [19.02. 10:46]
    Zdarec kucí :zdarec: včera mi na VeCe ukazoval venkoví teploměr 36°C, takže léto je už taky, ale bylo blbý, že auto skoro netopilo :D
  • Alan [18.02. 16:33]
    Ajoj lidí :zdarec:
  • hansdob [17.02. 22:41]
    povolit ruční brzdu (matku pod manžetou) vyvlíct lanovod odpojit special "opel spojku"a opačně namontovat pokud chcešměnit i ty cca 10cmlanka vzadu tak ještě kola a třmeny a kotouče dolů (je to lepší pro nové nastavení)
  • riwal [16.02. 09:04]
    hoste, počkej na Hanse, on bude vědět. :yes:
  • riwal [16.02. 09:03]
    čau kucí :zdarec:
  • host_7092 [15.02. 17:25]
    opel vectra b postup výměny lanovodu ruční brzdy
  • hansdob [14.02. 10:53]
    Nazdáááár :-D
  • Alan [12.02. 07:09]
    dobjej :zdarec:
  • Alan [11.02. 09:17]
    nazdárek :zdarec:
  • riwal [10.02. 08:58]
    Brejtro kucí :_dobryden:
  • Alan [04.02. 22:23]
    nazdar :zdarec: Praha, poletuje :koste: :D
  • pepik [04.02. 17:13]
    :zdarec: :_pivko: Bruntál.. sněží.
  • hansdob [03.02. 06:56]
    Blééé láááno. a mě dobrou noc :_dobryden: :_dobryden: :_dobryden:
  • Alan [02.02. 13:53]
    dobjej :zdarec: hola riwe
  • riwal [02.02. 13:49]
    Nazdárek kucí :zdarec:
  • Lib [30.01. 07:20]
    těprsk
  • Alan [29.01. 05:01]
    dobré ránko :zdarec:
  • Alan [28.01. 09:50]
    ahoj, :zdarec: u nás dnes slunečno :D
  • Lib [28.01. 08:10]
    tady už taky plavem

Sponzoři

Info pro sponzory


Vectra Web
 Opel Astra klub
 Opel Kadett klub
 Opel Astra G a Zafira klub
 Opel Meriva Club
 Florida GM Club  

© 2015 GM Open Club: autoklub nejen pro fandy General Motors
Redakční systém Joomla! 1.0.13
JoomSEF SEO od Artio
GM Europe CZ