Kdo je online

Právě zde jsou
Hosté : 6

Reklama

 

CB Login

CB Workflows

Hlavní stránka
Výměna rozvodů u benzinových motorů Opel PDF Tisk E-mail
Hodnocení čtenářů: / 93
SlabéVynikající 
Úterý, 27. listopad 2007

 

Výměnu rozvodů budu demonstrovat na motoru X16XEL, ale u ostatních motorů je to velice podobné ne-li stejné.

 

 

  • Na rozvodech se často poslechem nedá poznat, v jakém jsou stavu. Proto bychom rozvody měli preventivně měnit jednou za 60 – 75 000 maximálně km. Výrobce většinou uvádějí interval výměny 90 nebo 120 000km. Znám spoustu příkladů, kdy prasknul řemen kolem 100 000km a ještě míň. Ať prasknutím řemene nebo zadřením se nějaké z kladky a následnému přepálení řemene. Škody jsou potom desetitisícové neb se potkají písty s ventily a může následně dojít ohnutí vačkových hřídelí ne li kliky. Že se ohnou dříky ventilů a poškodí se vodítka, je téměř jisté.

 

  • Začneme tím, že odděláme box, kde se nachází vzduchový filtr. Povolíme šrouby na předním pravém kole, nadzvedneme přední pravou část auta a auto zajistíme proti pádu ze zvedáku např. podložením nějakých cihel. Auto vždy podkládáme na nosné části podvozku.

 

  • Sundáme kolo, sejmeme spodní plastový kryt.

 

  • Dále následuje sejmutí držáku silentbloku a podélného řemene. Teď záleží, u jakého auto rozvody děláme a co z těchto dvou věcí budeme dřív sundávat. Např. u Astry dřív sejmeme držák a u VectryB řemen. To přijde od toho, jak se to rozdělává a co logicky musí následovat, co víc překáží v rozborce. Pokud se dostanete do stádia, že to nepoznáte, okamžitě vše složte nazpět a dále v této činnosti nepokračujte. Podélný řemen sejmeme tak, že nasadíme klíč na šroub napínací kladky, případně si ho prodloužíme nějakou trubičkou a pootočíme s napínákem proti směru hodinových ručiček a tím ho uvolníme a řemen sejmeme. Napínák je na pružině, takže musíme překonat sílu pružiny. Pokud by se nám stalo, že by síla pružiny byla silnější než síla utažení kladky, tak kladku vrátíme do původní polohy a šroub ještě dotáhneme. Po té vše opakujeme. Řemen si poskládáme někam, ať nám nezavazí a u VectryB sejmeme hliníkový držák silentu. Je připevněn třemi šrouby na boku motoru a ještě jedním šroubem na silentu. 

rozvody1.jpg rozvody2.jpg  

Obr.1                              Obr.2

 

rozvody5.jpg rozvody4.jpg

Obr.3                             Obr.4

  • Následuje odšroubování šroubků Obr.1 a následného sejmutí vrchního krytu rozvodů. Obr.2 Opět záleží na typu motoru, a zda se jedná o 8mi, 16ti nebo 24 ventilový motor, podle toho se kryt bude lišit a podle toho taky bude počet šroubků.

  • Vyšroubujeme zapalovací svíčky, ať se nám s motorem dobře otáčí a nastavíme rozvody do Horní úvrati (dále jen HU). HU je v takové poloze, kdy první válec, to znamená válec u rozvodů je nahoře a rysky na kolech vačkových hřídelích Obr.3 (vačkové hřídele) a ryska na řemenici nebo kole kliky se shoduje s ryskou na krytech. Obr.4

  • Dále pokračujeme sejmutím řemenice dole na klice a případném sejmutí čidla vačky nahoře mezi rozvodovými koly (podle typu motoru). Např. u X20XEV (X18XE) je to velice prosté neb řemenici nedrží centrální šroub, ale čtyři menší, které odšroubujeme a řemenici sundáme. Čidlo vačky je za koly, tudíž nám taky nepřekáží a my ho nemusíme sundávat.

  • Poněkud horší je to u motoru X16XEL nebo X16SRZ. Čidlo kliky nám zavazí a je přichyceno dvěmi šrouby, ale horší je to s povolením centrálního šroubu dole na klice, abychom mohli sejmout řemenici. V servise používají pneumatickou stahovačku, kterou utrhnou moment přitažení a šroub povolí.

  • Protože Opel má řešené rozvody přes vodní pumpu Obr.5 a ta se při rozvodech mění min. každou druhou výměnu rozvodů, musíme vypustit z chladicího systému vodu. Protože většina chladičů nemá vypouštěcí kohout, řeším to tak, že strčím do nádobky na vodu hadičku, nasaji kapalinu a stočím ji do kyblíku, jako víno. Nezapomeňme, že kyblík musí být níž než nádobka. Po té oddělám vrchní hadici z chladiče a do chladiče strčím tuto hadičku až na jeho dno a stočím i toto vodu. 

rozvody8.jpg

Obr.5

  • Zkontrolujeme rozvody, jestli je máme v HU a nejlépe nějakým přípravkem zaletujeme vačkové kola proti pootočení. Obr.6 Pokud nic nemáme, vezmeme třeba špalíček z měkkého dřeva a jemně ho natlačíme mezi kola, tak ať při sundání řemene se nám nepootočí. Potom je ještě dobré si označit zuby na řemenu čárkou a naproti těm značkám i na všech kolech. Tím máme jistotu značek rozvodů a ještě našich pomocných a jestota, že se nemůžeme splést. Povolíme napínací kladku rozvodového řemene Obr.7 a řemen sundáme. Ihned si značky přeneseme na nový řemen, ať si je náhodou manipulací nesmažeme. Odšroubujeme i všechny vodící kladky a odšroubujeme šrouby, které drží vodní pumpu. 

rozvody9.jpg rozvody3.jpg

Obr.6                      Obr.7

  • Chtěl bych ještě upozornit, že u 8mi ventilových motorů se termostat nachází pod rozvody, proto není na škodu vyměnit i ho. Představa, že vyměníte rozvody a za nějakou dobu se Vám ozve termostat, je k zoufání.

 

  • Zkontrolujeme dosedací plochu vodní pumpy a případně ji očistíme. O-kroužek vodní pumpy i dosedací plochu jemně mázneme vodní vazelínou. To samé platí, i pokud měníme termostat. Všechny nové díly namontujeme na svá místa Obr.8 a dotáhneme. Nedotahujeme jen tu věc, kterou budeme napínat rozvodový řemen. U 8mi ventilových motorů se řemen napíná vodní pumpou u ostatních napínací kladkou. Takže vše dáme na své místo a nasuneme na kola nový řemen, tak aby značky, které jsme si poznačili na řemenu a kolech, seděly naproti sobě a tažná strana, to znamená ta nejdelší, aby byla napnuta.
rozvody6.jpg
Obr.8
  • Takže začneme napínat řemen pomocí vodní pumpy.
 
  • Mezi blokem motoru a ozubeným kolem pumpy je hřídel zploštěná na klíč. Obr.9 Pokud takový klič nemáme, budeme si ho muset asi vyrobit z plechu. Otáčíme vodní pumpou po směru hodinových ručiček, tak až ukazatel bude u pravého dorazu. Čerpadlo dotáhneme a motorem 2x ručně protočíme. Zkontrolujeme, jestli všechny rysky pasují a jemně povolíme čerpadlo. Otáčíme s ním proti směru hodinových ručiček až je ukazatel naproti ukazovatele pumpy, tak zvaně uprostřed véčka. Pak pumpu dotáhneme a vše překontrolujeme, dotáhnutí i rysky.
rozvody_10.jpg
Obr.9
  • U dotahování napínací kladkou postupujeme takto.

  • Do ouška kladky strčíme imbusový klíč a otáčíme proti směru hodinových ručiček Obr.10 tak dlouho až je ukazovatel co nejvíc napravo, řemen je nejvíce napnut. Kladku dotáhneme a protáčíme, jako u 8mi ventilového motoru. Potom povolíme trošku kladku a po směru hodinových ručiček posuneme zobáček na značku „NEW“. Vše dotáhneme a překontrolujeme dotáhnutí šroubů a překontrolujeme všechny rysky. Po té vše dáme do původního stavu, jako než jsme začali.
rozvody7.jpg
Obr.10
  • Na konec bych vám chtěl ještě vyobrazit náčrty rysek některých motor
X16SRZ                  X25XE
rozvody12.jpg rozvody13.jpg
X18XE                   X16XEL
rozvody9.jpg rozvody_11.jpg
  • Nejastnosti k této preblematice nebo i k jiné, se dají prodiskutovat v poradně.

 

Autor tohoto návodu ani klub nenese zodpovědnost za případné škody.

 

 

Aktualizováno ( Neděle, 29. březen 2015 )
 
< Předch.   Další >

Svátek

Dnes je: Středa, 28. září 2016
Dnes má svátek: Václav
Zítra má svátek: Michal

Shout Box

Opište tento text: ZCIg6l   Emoce
Poslední zpráva: před 6 hodinami, 25 minutami
  • hansdob [28.09. 04:03]
    Pepiku ;) ;) Ono po klavesnicitezko radit a kdyz vis ze to je tak lepsi :D
  • Alan [27.09. 19:55]
    čus kucííí :_dobryden:
  • pepik [27.09. 17:34]
    host_8594: Pěkné :_dobryden: ikdyž nejde poznat jak moc velký je problém.
  • pepik [27.09. 17:28]
    hansi: bo bitvě každý generál. také to nemyslím zle.. ale klimu jsem tu už před pár lety řešil. Tys mne odbyl..
  • host_7902 [27.09. 17:05]
    Nevím čím to čistí ale tak bych si to představoval :'( «link»
  • host_2851 [27.09. 17:00]
    čau Díky Riwe.Šak mě to trvalo než jsem jí dal jakš takš do kupy :D .Byla rozborka zborka :) ale stálo to za to.To víš co chceš za 1200euro to nemůžu chtít zázrak.Ale jsem spokojen a neměnil bych.Mám už 2 vb a obě snad v cajku :hihi: .Měj se Pavouk
  • hansdob [27.09. 09:18]
    jj pepíku tvoje story s klimou mě pobavila (nemyslím to zle) za ty pokusy kdyby jsi koupil vše nový v opelu a namonoval naplnil takjsi fungoval a možná by to bylo levnější :-D
  • riwal [27.09. 07:38]
    Hmm, to je hodně pěkná Veki, moooc pěkná :_palce:
  • host_7464 [26.09. 19:28]
    «link»
  • host_7464 [26.09. 19:27]
    «link»
  • host_3336 [26.09. 19:26]
    «link»
  • host_8594 [26.09. 19:25]
    Já mám takovou kůži.Asi bude už někde třeba i popravit prasklinky: «link» «link» «link»
  • host_8594 [26.09. 19:16]
    Ahoj Pepíku.Děkuji za odkazy.Pročtu a vyzkouším měj se.
  • pepik [26.09. 15:40]
    Přijde na to... s tvého pohledu máš pravdu. Ale zažil jsem chvíle kdy auto bylo "nezaplatitelné". 100 lidí 100 chutí.. Vectru jsem prodal protože byla rezavá a do klimi jsem nacpal dobrých 30 tisíc a v době prodeje byla nefunkční.
  • hansdob [26.09. 14:31]
    Neni pri najezdu 60 tis za 10 let coz je 500 mesicne levnejsi jezdit taxikem??
  • hansdob [26.09. 14:30]
    Za 10 let??? Ja mam auto obvykle 3 roky kupuju levneji nez rozprodavam a najezd byl 60-100 rocne ted to kleslo tedmam rocne 40-60.
  • pepik [26.09. 14:01]
    Tak za 10let jsem vyhodil 200 tisíc a najel 60tis Km.
  • pepik [26.09. 14:00]
    Původní cena byla 220tis v roce 2005 :D
  • pepik [26.09. 14:00]
    :zdarec: :_pivko:
  • hansdob [26.09. 09:27]
    Je ale pravda že poslední octavii a mou poslední VeBe jsem prodal jelikož se našli nadšenci co se jim líbili ty detaily upravy a nevadilo jim připlatit
  • hansdob [26.09. 09:26]
    Moje auta knčí na šrotáku všechny jelikož rozprodat na ND je po mých úpravach který tam vždy mám nejvýdělečnější :-D
  • hansdob [26.09. 09:10]
    Dobré rááánko. Asi budu muset zavolat na sazku a aktualizovat svoje kontaktní udaje pořad v televizi říkají o výhrách a já furt nic.
  • riwal [26.09. 09:07]
    Hlavně že jsem ji nemusel dávat na šroťák, to by pro mě bylo těžký ;)
  • riwal [26.09. 09:05]
    Koukám Pepiku, žes veki prodal levněji než byla původní cena cos chtěl co ? No já tu svojí prodal za 8000Kč, ale to byl jiný příběh - byla už v dost zbídačenym stavu, dvoubarevná a s opakovaně fouklym těsněnim pod hlavou - už to tam bylo vyžraný. Jo taky jsem zatlačil slzu - byla v rodině 14 let :'(
  • riwal [26.09. 06:08]
    Brejtro při pondělku :_dobryden:
  • Alan [25.09. 19:07]
    no a všem přeji klidný nový týden :D
  • Alan [25.09. 19:06]
    to pepik, pěkné auto a asi dobrá výbava, prohlédl jsem si fotky a vypadá to hodně nóbl, tak ať ti dobře slouží a nezlobí :zdarec:
  • pepik [25.09. 17:28]
    A nakonec jen barva..
  • pepik [25.09. 17:27]
    K samotnému čištění.. ono málo kdo má kůži.. většinou je to umělina ci verzus alcantra..a hodně záleží na opotřebění. Z níže uvedéného odkazu se dočteš jak čistit. Někde pomůže jen houbička, jinde musíš použit kartáček a jemně piglovat.
  • pepik [25.09. 17:19]
    i po 1/2 roce mne dcerka v autě nadává že auto smrdí :(

Sponzoři

Info pro sponzory


Vectra Web
 Opel Astra klub
 Opel Kadett klub
 Opel Astra G a Zafira klub
 Opel Meriva Club
 Florida GM Club  

© 2016 GM Open Club: autoklub nejen pro fandy General Motors
Redakční systém Joomla! 1.0.13
JoomSEF SEO od Artio
GM Europe CZ