Kdo je online

Právě zde jsou
Hosté : 9

Reklama

 

CB Login

CB Workflows

Hlavní stránka
Výměna rozvodů u benzinových motorů Opel PDF Tisk E-mail
Hodnocení čtenářů: / 93
SlabéVynikající 
Úterý, 27. listopad 2007

 

Výměnu rozvodů budu demonstrovat na motoru X16XEL, ale u ostatních motorů je to velice podobné ne-li stejné.

 

 

  • Na rozvodech se často poslechem nedá poznat, v jakém jsou stavu. Proto bychom rozvody měli preventivně měnit jednou za 60 – 75 000 maximálně km. Výrobce většinou uvádějí interval výměny 90 nebo 120 000km. Znám spoustu příkladů, kdy prasknul řemen kolem 100 000km a ještě míň. Ať prasknutím řemene nebo zadřením se nějaké z kladky a následnému přepálení řemene. Škody jsou potom desetitisícové neb se potkají písty s ventily a může následně dojít ohnutí vačkových hřídelí ne li kliky. Že se ohnou dříky ventilů a poškodí se vodítka, je téměř jisté.

 

  • Začneme tím, že odděláme box, kde se nachází vzduchový filtr. Povolíme šrouby na předním pravém kole, nadzvedneme přední pravou část auta a auto zajistíme proti pádu ze zvedáku např. podložením nějakých cihel. Auto vždy podkládáme na nosné části podvozku.

 

  • Sundáme kolo, sejmeme spodní plastový kryt.

 

  • Dále následuje sejmutí držáku silentbloku a podélného řemene. Teď záleží, u jakého auto rozvody děláme a co z těchto dvou věcí budeme dřív sundávat. Např. u Astry dřív sejmeme držák a u VectryB řemen. To přijde od toho, jak se to rozdělává a co logicky musí následovat, co víc překáží v rozborce. Pokud se dostanete do stádia, že to nepoznáte, okamžitě vše složte nazpět a dále v této činnosti nepokračujte. Podélný řemen sejmeme tak, že nasadíme klíč na šroub napínací kladky, případně si ho prodloužíme nějakou trubičkou a pootočíme s napínákem proti směru hodinových ručiček a tím ho uvolníme a řemen sejmeme. Napínák je na pružině, takže musíme překonat sílu pružiny. Pokud by se nám stalo, že by síla pružiny byla silnější než síla utažení kladky, tak kladku vrátíme do původní polohy a šroub ještě dotáhneme. Po té vše opakujeme. Řemen si poskládáme někam, ať nám nezavazí a u VectryB sejmeme hliníkový držák silentu. Je připevněn třemi šrouby na boku motoru a ještě jedním šroubem na silentu. 

rozvody1.jpg rozvody2.jpg  

Obr.1                              Obr.2

 

rozvody5.jpg rozvody4.jpg

Obr.3                             Obr.4

  • Následuje odšroubování šroubků Obr.1 a následného sejmutí vrchního krytu rozvodů. Obr.2 Opět záleží na typu motoru, a zda se jedná o 8mi, 16ti nebo 24 ventilový motor, podle toho se kryt bude lišit a podle toho taky bude počet šroubků.

  • Vyšroubujeme zapalovací svíčky, ať se nám s motorem dobře otáčí a nastavíme rozvody do Horní úvrati (dále jen HU). HU je v takové poloze, kdy první válec, to znamená válec u rozvodů je nahoře a rysky na kolech vačkových hřídelích Obr.3 (vačkové hřídele) a ryska na řemenici nebo kole kliky se shoduje s ryskou na krytech. Obr.4

  • Dále pokračujeme sejmutím řemenice dole na klice a případném sejmutí čidla vačky nahoře mezi rozvodovými koly (podle typu motoru). Např. u X20XEV (X18XE) je to velice prosté neb řemenici nedrží centrální šroub, ale čtyři menší, které odšroubujeme a řemenici sundáme. Čidlo vačky je za koly, tudíž nám taky nepřekáží a my ho nemusíme sundávat.

  • Poněkud horší je to u motoru X16XEL nebo X16SRZ. Čidlo kliky nám zavazí a je přichyceno dvěmi šrouby, ale horší je to s povolením centrálního šroubu dole na klice, abychom mohli sejmout řemenici. V servise používají pneumatickou stahovačku, kterou utrhnou moment přitažení a šroub povolí.

  • Protože Opel má řešené rozvody přes vodní pumpu Obr.5 a ta se při rozvodech mění min. každou druhou výměnu rozvodů, musíme vypustit z chladicího systému vodu. Protože většina chladičů nemá vypouštěcí kohout, řeším to tak, že strčím do nádobky na vodu hadičku, nasaji kapalinu a stočím ji do kyblíku, jako víno. Nezapomeňme, že kyblík musí být níž než nádobka. Po té oddělám vrchní hadici z chladiče a do chladiče strčím tuto hadičku až na jeho dno a stočím i toto vodu. 

rozvody8.jpg

Obr.5

  • Zkontrolujeme rozvody, jestli je máme v HU a nejlépe nějakým přípravkem zaletujeme vačkové kola proti pootočení. Obr.6 Pokud nic nemáme, vezmeme třeba špalíček z měkkého dřeva a jemně ho natlačíme mezi kola, tak ať při sundání řemene se nám nepootočí. Potom je ještě dobré si označit zuby na řemenu čárkou a naproti těm značkám i na všech kolech. Tím máme jistotu značek rozvodů a ještě našich pomocných a jestota, že se nemůžeme splést. Povolíme napínací kladku rozvodového řemene Obr.7 a řemen sundáme. Ihned si značky přeneseme na nový řemen, ať si je náhodou manipulací nesmažeme. Odšroubujeme i všechny vodící kladky a odšroubujeme šrouby, které drží vodní pumpu. 

rozvody9.jpg rozvody3.jpg

Obr.6                      Obr.7

  • Chtěl bych ještě upozornit, že u 8mi ventilových motorů se termostat nachází pod rozvody, proto není na škodu vyměnit i ho. Představa, že vyměníte rozvody a za nějakou dobu se Vám ozve termostat, je k zoufání.

 

  • Zkontrolujeme dosedací plochu vodní pumpy a případně ji očistíme. O-kroužek vodní pumpy i dosedací plochu jemně mázneme vodní vazelínou. To samé platí, i pokud měníme termostat. Všechny nové díly namontujeme na svá místa Obr.8 a dotáhneme. Nedotahujeme jen tu věc, kterou budeme napínat rozvodový řemen. U 8mi ventilových motorů se řemen napíná vodní pumpou u ostatních napínací kladkou. Takže vše dáme na své místo a nasuneme na kola nový řemen, tak aby značky, které jsme si poznačili na řemenu a kolech, seděly naproti sobě a tažná strana, to znamená ta nejdelší, aby byla napnuta.
rozvody6.jpg
Obr.8
  • Takže začneme napínat řemen pomocí vodní pumpy.
 
  • Mezi blokem motoru a ozubeným kolem pumpy je hřídel zploštěná na klíč. Obr.9 Pokud takový klič nemáme, budeme si ho muset asi vyrobit z plechu. Otáčíme vodní pumpou po směru hodinových ručiček, tak až ukazatel bude u pravého dorazu. Čerpadlo dotáhneme a motorem 2x ručně protočíme. Zkontrolujeme, jestli všechny rysky pasují a jemně povolíme čerpadlo. Otáčíme s ním proti směru hodinových ručiček až je ukazatel naproti ukazovatele pumpy, tak zvaně uprostřed véčka. Pak pumpu dotáhneme a vše překontrolujeme, dotáhnutí i rysky.
rozvody_10.jpg
Obr.9
  • U dotahování napínací kladkou postupujeme takto.

  • Do ouška kladky strčíme imbusový klíč a otáčíme proti směru hodinových ručiček Obr.10 tak dlouho až je ukazovatel co nejvíc napravo, řemen je nejvíce napnut. Kladku dotáhneme a protáčíme, jako u 8mi ventilového motoru. Potom povolíme trošku kladku a po směru hodinových ručiček posuneme zobáček na značku „NEW“. Vše dotáhneme a překontrolujeme dotáhnutí šroubů a překontrolujeme všechny rysky. Po té vše dáme do původního stavu, jako než jsme začali.
rozvody7.jpg
Obr.10
  • Na konec bych vám chtěl ještě vyobrazit náčrty rysek některých motor
X16SRZ                  X25XE
rozvody12.jpg rozvody13.jpg
X18XE                   X16XEL
rozvody9.jpg rozvody_11.jpg
  • Nejastnosti k této preblematice nebo i k jiné, se dají prodiskutovat v poradně.

 

Autor tohoto návodu ani klub nenese zodpovědnost za případné škody.

 

 

Aktualizováno ( Neděle, 29. březen 2015 )
 
< Předch.   Další >

Svátek

Dnes je: Středa, 24. srpen 2016
Dnes má svátek: Bartoloměj
Zítra má svátek: Radim

Shout Box

Opište tento text: 1125Rd   Emoce
Poslední zpráva: před 18 minutami
  • riwal [24.08. 08:04]
    Čus prdi, no já se chystám teď nalejt do VeCe Evo 100+ u Mol, tak jsem zvědav. Je cca o3 Kč dražší než jejich aditivovanej N95, se kterým jsem spokojen. Tak uvidím. Pak to zkusím ještě na Astře X20XEV, ale jelikož s tím lítá Zu akorát okolo komína, tak nevím co se změní - proměrka okolo 11 litrů asi ne :D
  • hansdob [24.08. 05:32]
    výrobci benzín při výrobě ošulí ještě víc až přijde 10% Ethanolu protože mají toleranci 2% na oktanové číslo benzinu a jelikož líh má přes 100 (106-108) a budou dávat 10% tak o něj ošidí benzin a doženou ho lihem což bude výkon dolu spotřeba nahoru a ještě se to motorum nebude líbit. včera jsem se ujištoval zda jsem si nespletl pistoli dle chování auta. hnus velebnosti.
  • hansdob [24.08. 05:31]
    nazdárek všem :_dobryden: Tak jsme tu tuhle probírali benzin no a včera jsem jel vyjíždku s kabriem skoro 600km abyl jsem nucen natankovat N95 když přišla nutnost minul jsem X pump a snažil se najít 98 nebo 100 a nebyl. Byla to vyjížka takže lehká noha a pohoda hoši po najetí na 95 spotřeba nahoru o 0,9L na 100KM a výkon dolu že i moje žena jako spolujezdec pronesla že to máme rozbitý že to nějak nejede. no a to si teda uvědomíme že výrobci benzín při výrobě ošulí ještě víc až přijde 10% Ethan
  • riwal [23.08. 06:33]
    Zdarec prdi :zdarec:
  • hansdob [22.08. 09:45]
    je pátek :amazed: :P :amazed: a doobrééé ránko
  • riwal [22.08. 08:29]
    Brejtro při pondělku :_dobryden:
  • hansdob [20.08. 22:58]
    plzínka na střídačku s radegastem pod pergolkou po práci. :amazed: :juchu: :budliky:
  • riwal [19.08. 10:58]
    Ani nevíš jak :D
  • Lib [19.08. 08:28]
    už se těšíš, co? :-D
  • riwal [19.08. 06:10]
    Bude asi poslední letní víkend a mě v neděli skončí slamáctví :eek:
  • riwal [19.08. 06:09]
    Pěknej páteček prdi :zdarec:
  • hansdob [19.08. 00:15]
    Uzeny a vino prazakum my si dame ciste piti a kus flakoty :D :amazed: :D
  • Alan [18.08. 20:31]
    jj Libe, nebýt tvé motyky tak chcípneme hlady :D pěkný víkend kucííí :zdarec:
  • Lib [18.08. 13:15]
    už si zase žerou a hodujou ... tím se opět dostáváme k těm mým mozolům z motyky :D
  • riwal [18.08. 12:42]
    Dneska byl prima obídek - plněný br. knedle uzeným se zelím a cibulkou ... mlask :P
  • Alan [18.08. 01:17]
    Fúúúúj, teď jsem se poprvé od včerejšího rána zastavil :amazed: ale jinak je to tady pěkné počteníčko, to jednomu hned zvedne náladu :D jen tak dál, proletáři :zdarec:
  • hansdob [17.08. 15:48]
    hoooši vy máááte matroš :amazed: :amazed:
  • Lib [17.08. 14:53]
    žejo. Moh bych k tomu napasovat i nějaký vrahy z wallstreetu, kdybys chtěl
  • riwal [17.08. 13:12]
    To zní jak z bolševický učebnice dějepisu :rofl:
  • Lib [17.08. 09:33]
    však taky tady musíme dřít na polích, mozoly z motyky na rukách, ani kůrku chleba tím pak večer neuzvednem při svíčkách ... jenom aby si šlechta z Prahe mohla hodovat! :D
  • Lib [17.08. 09:29]
    jasná věc, jsem sedřenej jako soumar O:)
  • riwal [17.08. 09:29]
    Ty se tak předřeš hihi :P
  • riwal [17.08. 09:28]
    Kecko jedna holomócká :D
  • Lib [17.08. 06:43]
    naopak, všeci makaj a nemaj čas se vykecávat :-P :-D
  • riwal [17.08. 06:24]
    Zdarec, to jste všichni na dovolený nobo co ? Nikdo nemaká jako já ? :nechape:
  • hansdob [15.08. 08:29]
    Juchuuuuu paaaateeeek :amazed: :amazed: :P
  • Lib [15.08. 07:48]
    jupííí práááácéééé, jak já se těšil :-D
  • riwal [15.08. 06:13]
    A zase pondělí, hurááá :juchu:
  • hansdob [14.08. 15:33]
    tak se mi začal zavzdušnovat muj allik ach jooo nebajíííí
  • Alan [13.08. 15:28]
    taky taky Hansi i všem ostatním :zdarec:

Sponzoři

Info pro sponzory


Vectra Web
 Opel Astra klub
 Opel Kadett klub
 Opel Astra G a Zafira klub
 Opel Meriva Club
 Florida GM Club  

© 2016 GM Open Club: autoklub nejen pro fandy General Motors
Redakční systém Joomla! 1.0.13
JoomSEF SEO od Artio
GM Europe CZ