Hlavní stránka arrow Návody a manuály arrow Návody - OPEL arrow Výměna rozvodů u benzinových motorů Opel
Výměna rozvodů u benzinových motorů Opel PDF Tisk E-mail
Hodnocení čtenářů: / 72
SlabéVynikající 
Úterý, 27. listopad 2007

 

Výměnu rozvodů budu demonstrovat na motoru X16XEL, ale u ostatních motorů je to velice podobné ne-li stejné.

 

 

  • Na rozvodech se často poslechem nedá poznat, v jakém jsou stavu. Proto bychom rozvody měli preventivně měnit jednou za 60 – 75 000 maximálně km. Výrobce většinou uvádějí interval výměny 90 nebo 120 000km. Znám spoustu příkladů, kdy prasknul řemen kolem 100 000km a ještě míň. Ať prasknutím řemene nebo zadřením se nějaké z kladky a následnému přepálení řemene. Škody jsou potom desetitisícové neb se potkají písty s ventily a může následně dojít ohnutí vačkových hřídelí ne li kliky. Že se ohnou dříky ventilů a poškodí se vodítka, je téměř jisté.

 

  • Začneme tím, že odděláme box, kde se nachází vzduchový filtr. Povolíme šrouby na předním pravém kole, nadzvedneme přední pravou část auta a auto zajistíme proti pádu ze zvedáku např. podložením nějakých cihel. Auto vždy podkládáme na nosné části podvozku.

 

  • Sundáme kolo, sejmeme spodní plastový kryt.

 

  • Dále následuje sejmutí držáku silentbloku a podélného řemene. Teď záleží, u jakého auto rozvody děláme a co z těchto dvou věcí budeme dřív sundávat. Např. u Astry dřív sejmeme držák a u VectryB řemen. To přijde od toho, jak se to rozdělává a co logicky musí následovat, co víc překáží v rozborce. Pokud se dostanete do stádia, že to nepoznáte, okamžitě vše složte nazpět a dále v této činnosti nepokračujte. Podélný řemen sejmeme tak, že nasadíme klíč na šroub napínací kladky, případně si ho prodloužíme nějakou trubičkou a pootočíme s napínákem proti směru hodinových ručiček a tím ho uvolníme a řemen sejmeme. Napínák je na pružině, takže musíme překonat sílu pružiny. Pokud by se nám stalo, že by síla pružiny byla silnější než síla utažení kladky, tak kladku vrátíme do původní polohy a šroub ještě dotáhneme. Po té vše opakujeme. Řemen si poskládáme někam, ať nám nezavazí a u VectryB sejmeme hliníkový držák silentu. Je připevněn třemi šrouby na boku motoru a ještě jedním šroubem na silentu. 

rozvody1.jpg rozvody2.jpg  

Obr.1                              Obr.2

 

rozvody5.jpg rozvody4.jpg

Obr.3                             Obr.4

  • Následuje odšroubování šroubků Obr.1 a následného sejmutí vrchního krytu rozvodů. Obr.2 Opět záleží na typu motoru, a zda se jedná o 8mi, 16ti nebo 24 ventilový motor, podle toho se kryt bude lišit a podle toho taky bude počet šroubků.

  • Vyšroubujeme zapalovací svíčky, ať se nám s motorem dobře otáčí a nastavíme rozvody do Horní úvrati (dále jen HU). HU je v takové poloze, kdy první válec, to znamená válec u rozvodů je nahoře a rysky na kolech vačkových hřídelích Obr.3 (vačkové hřídele) a ryska na řemenici nebo kole kliky se shoduje s ryskou na krytech. Obr.4

  • Dále pokračujeme sejmutím řemenice dole na klice a případném sejmutí čidla vačky nahoře mezi rozvodovými koly (podle typu motoru). Např. u X20XEV (X18XE) je to velice prosté neb řemenici nedrží centrální šroub, ale čtyři menší, které odšroubujeme a řemenici sundáme. Čidlo vačky je za koly, tudíž nám taky nepřekáží a my ho nemusíme sundávat.

  • Poněkud horší je to u motoru X16XEL nebo X16SRZ. Čidlo kliky nám zavazí a je přichyceno dvěmi šrouby, ale horší je to s povolením centrálního šroubu dole na klice, abychom mohli sejmout řemenici. V servise používají pneumatickou stahovačku, kterou utrhnou moment přitažení a šroub povolí.

  • Protože Opel má řešené rozvody přes vodní pumpu Obr.5 a ta se při rozvodech mění min. každou druhou výměnu rozvodů, musíme vypustit z chladicího systému vodu. Protože většina chladičů nemá vypouštěcí kohout, řeším to tak, že strčím do nádobky na vodu hadičku, nasaji kapalinu a stočím ji do kyblíku, jako víno. Nezapomeňme, že kyblík musí být níž než nádobka. Po té oddělám vrchní hadici z chladiče a do chladiče strčím tuto hadičku až na jeho dno a stočím i toto vodu. 

rozvody8.jpg

Obr.5

  • Zkontrolujeme rozvody, jestli je máme v HU a nejlépe nějakým přípravkem zaletujeme vačkové kola proti pootočení. Obr.6 Pokud nic nemáme, vezmeme třeba špalíček z měkkého dřeva a jemně ho natlačíme mezi kola, tak ať při sundání řemene se nám nepootočí. Potom je ještě dobré si označit zuby na řemenu čárkou a naproti těm značkám i na všech kolech. Tím máme jistotu značek rozvodů a ještě našich pomocných a jestota, že se nemůžeme splést. Povolíme napínací kladku rozvodového řemene Obr.7 a řemen sundáme. Ihned si značky přeneseme na nový řemen, ať si je náhodou manipulací nesmažeme. Odšroubujeme i všechny vodící kladky a odšroubujeme šrouby, které drží vodní pumpu. 

rozvody9.jpg rozvody3.jpg

Obr.6                      Obr.7

  • Chtěl bych ještě upozornit, že u 8mi ventilových motorů se termostat nachází pod rozvody, proto není na škodu vyměnit i ho. Představa, že vyměníte rozvody a za nějakou dobu se Vám ozve termostat, je k zoufání.

 

  • Zkontrolujeme dosedací plochu vodní pumpy a případně ji očistíme. O-kroužek vodní pumpy i dosedací plochu jemně mázneme vodní vazelínou. To samé platí, i pokud měníme termostat. Všechny nové díly namontujeme na svá místa Obr.8 a dotáhneme. Nedotahujeme jen tu věc, kterou budeme napínat rozvodový řemen. U 8mi ventilových motorů se řemen napíná vodní pumpou u ostatních napínací kladkou. Takže vše dáme na své místo a nasuneme na kola nový řemen, tak aby značky, které jsme si poznačili na řemenu a kolech, seděly naproti sobě a tažná strana, to znamená ta nejdelší, aby byla napnuta.
rozvody6.jpg
Obr.8
  • Takže začneme napínat řemen pomocí vodní pumpy.
 
  • Mezi blokem motoru a ozubeným kolem pumpy je hřídel zploštěná na klíč. Obr.9 Pokud takový klič nemáme, budeme si ho muset asi vyrobit z plechu. Otáčíme vodní pumpou po směru hodinových ručiček, tak až ukazatel bude u pravého dorazu. Čerpadlo dotáhneme a motorem 2x ručně protočíme. Zkontrolujeme, jestli všechny rysky pasují a jemně povolíme čerpadlo. Otáčíme s ním proti směru hodinových ručiček až je ukazatel naproti ukazovatele pumpy, tak zvaně uprostřed véčka. Pak pumpu dotáhneme a vše překontrolujeme, dotáhnutí i rysky.
rozvody_10.jpg
Obr.9
  • U dotahování napínací kladkou postupujeme takto.

  • Do ouška kladky strčíme imbusový klíč a otáčíme proti směru hodinových ručiček Obr.10 tak dlouho až je ukazovatel co nejvíc napravo, řemen je nejvíce napnut. Kladku dotáhneme a protáčíme, jako u 8mi ventilového motoru. Potom povolíme trošku kladku a po směru hodinových ručiček posuneme zobáček na značku „NEW“. Vše dotáhneme a překontrolujeme dotáhnutí šroubů a překontrolujeme všechny rysky. Po té vše dáme do původního stavu, jako než jsme začali.
rozvody7.jpg
Obr.10
  • Na konec bych vám chtěl ještě vyobrazit náčrty rysek některých motor
X16SRZ                  X25XE
rozvody12.jpg rozvody13.jpg
X18XE                   X16XEL
rozvody9.jpg rozvody_11.jpg
  • Nejastnosti k této preblematice nebo i k jiné, se dají prodiskutovat v poradně.

 

Autor tohoto návodu ani klub nenese zodpovědnost za případné škody.

 

 

Aktualizováno ( Pátek, 08. srpen 2008 )
 
< Předch.   Další >

Svátek

Dnes je: Čtvrtek, 30. říjen 2014
Dnes má svátek: Tadeáš
Zítra má svátek: Štěpánka

Shout Box

Opište tento text: H6UlTJ   Emoce
Poslední zpráva: před 13 hodinami, 15 minutami
  • hansdob [30.10. 10:35]
    zdaj jak sviňa :_dobryden:
  • Alan [30.10. 09:24]
    dobjej :_dobryden:
  • Alan [29.10. 17:28]
    nazdárek :_dobryden:
  • Lib [29.10. 08:57]
    těprsk
  • riwal [28.10. 14:22]
    Zdarec prdi :zdarec:
  • hansdob [28.10. 06:46]
    u nás už fotky dělají přes půl roku amusíš mítplnou moc od majitele (pokud jím nejseš)
  • Alan [27.10. 20:40]
    nazdárek a pěkné úterý :_dobryden: :D
  • pepik [26.10. 07:38]
    Silverghost: Ptal jsem se ti na vrakování. Jak jsme se bavili. Za kolejema směr Osram. Jak měl Kolomajzna vrakač. Tak ti to zařizují. Má být nová vyhláska že chtějí foto jak to auto vypadalo..když tak se s něma domluv.
  • hansdob [25.10. 11:13]
    nenapsal jsi kovové. usoudil jsem to jen dle cvrlikání :-D a odhadu na hydráky mno tak to tedy hoooodně hoooodně nevím co ten autorizák ....................
  • Silverghost [24.10. 21:12]
    Nenapsal jsem, že to byl kovový zvuk ... nevěděl jsem prostě, jak to blíže popsat. Po výměně těsnění motor není uvnitř auta vůbec slyšet, venku jen "vrnění" . A to i přesto, že mi myšky v servisu sežraly tapecírunk kapoty :hvezdicky: Ta odpověď na "hosta" ... je to můj příspěvek ... nebyl jsem tu dost dlouho a nemám reg. takže jsem zapomněl napsat nic. No, asi se budu zase regnout :zed:
  • hansdob [24.10. 19:06]
    HOST: Prdle těsnění pod hlavou kovově necvrliká tak nevím nevím ten no name servis.
  • Silverghost [24.10. 13:37]
    Tak displej došel-je to už ten po ofacelifu (šedé konektory), ten už přežije auto :D Ty se žlutýma konektorama jsou z 90% nanic. Teď už jen rozebrat palubku, ucvaknout starou zásuvku a pospojovat dráty ... moc se mi v tomto počasí nechce.
  • Lib [24.10. 11:48]
    řeším to stejně, jen toho sám před barákem na parkovišti zas až tolik nezvládnu :-)
  • Silverghost [24.10. 09:31]
    Už si raděj dělám, co zvládnu, sám...teď mi jde PPL nový displej MID za 700kč, raděj si to vyměním sám, než to posílat Stuchlému za litr. A rozebrat se to musí tak jak tak.
  • Lib [24.10. 09:12]
    jojo, copak autorizáky ... :-)
  • Silverghost [24.10. 08:29]
    ... a to mi ještě opravil ten strejda odstřikovač zadara ... měl jsem ulomené vedení od motorku. To mi ulomili v tom autorizáku :amazed:
  • host_9971 [24.10. 08:27]
    To není vše. Další věc - začalo mi klepat v motoru, takové to cvrlikání. Servis Opel,diagnostika... prý hydroštely, cena do 25000kč. No name servis - voe, máš prdlé těsnění pod hlavou - oprava 800kč a jede jak pila. Tak se vydělávají prachy v autorizáku.
  • riwal [23.10. 16:25]
    JJ, to taky umim - koupim si trpaslíka a do rána z něj vyroste obr :D
  • Lib [23.10. 14:23]
    tak to je skutečně slušná práce :-)
  • Silverghost [23.10. 07:45]
    To není nic proti mně. Objednal jsem si z Práglu novou převodovku za 13 kolíků a po namontování odešla po cca 1000km. Výměna za druhou - s tou jsem dojel jen domů. Až 3 kousek (za 500Kč !!!) se povedl :juchu:
  • Lib [22.10. 19:39]
    teda já jsem taky štístko. Objednám si tyčky stbíků, přijdou obě levé. Objednám si kryty světel, pro změnu zase přijdou obě pravé :zed:
  • riwal [22.10. 17:22]
    Zdarec kucí :zdarec: dneska zase jak hadr na holi uff :retard:
  • Alan [22.10. 09:37]
    dobjej :_dobryden:
  • hansdob [22.10. 08:30]
    býýýý den
  • hansdob [22.10. 00:02]
    kdyby někdo chtěl
  • hansdob [22.10. 00:02]
    «link»
  • riwal [21.10. 07:28]
    Bŕejtro kucí :zdarec:
  • riwal [20.10. 16:19]
    Zdarec prdi 8)
  • hansdob [20.10. 07:14]
    dnes budu odpoledne jednu 2002/3 Omegu likvidovat do šrotu tak mužu pak napsat z hlavy nevím. Jinak paráda že je pátek vyspím se amám dlouhý volno :-D
  • Alan [19.10. 19:46]
    nazdar pardi :_dobryden:

Sponzoři

Info pro sponzory


Vectra Web
 Opel Astra klub
 Opel Kadett klub
 Opel Astra G a Zafira klub
 Opel Meriva Club
 Florida GM Club  

© 2014 GM Open Club: autoklub nejen pro fandy General Motors
Redakční systém Joomla! 1.0.13
JoomSEF SEO od Artio
GM Europe CZ