Kdo je online

Právě zde jsou
Hosté : 3

Reklama

 

CB Login

CB Workflows

Hlavní stránka
Výměna rozvodů u benzinových motorů Opel PDF Tisk E-mail
Hodnocení čtenářů: / 79
SlabéVynikající 
Úterý, 27. listopad 2007

 

Výměnu rozvodů budu demonstrovat na motoru X16XEL, ale u ostatních motorů je to velice podobné ne-li stejné.

 

 

  • Na rozvodech se často poslechem nedá poznat, v jakém jsou stavu. Proto bychom rozvody měli preventivně měnit jednou za 60 – 75 000 maximálně km. Výrobce většinou uvádějí interval výměny 90 nebo 120 000km. Znám spoustu příkladů, kdy prasknul řemen kolem 100 000km a ještě míň. Ať prasknutím řemene nebo zadřením se nějaké z kladky a následnému přepálení řemene. Škody jsou potom desetitisícové neb se potkají písty s ventily a může následně dojít ohnutí vačkových hřídelí ne li kliky. Že se ohnou dříky ventilů a poškodí se vodítka, je téměř jisté.

 

  • Začneme tím, že odděláme box, kde se nachází vzduchový filtr. Povolíme šrouby na předním pravém kole, nadzvedneme přední pravou část auta a auto zajistíme proti pádu ze zvedáku např. podložením nějakých cihel. Auto vždy podkládáme na nosné části podvozku.

 

  • Sundáme kolo, sejmeme spodní plastový kryt.

 

  • Dále následuje sejmutí držáku silentbloku a podélného řemene. Teď záleží, u jakého auto rozvody děláme a co z těchto dvou věcí budeme dřív sundávat. Např. u Astry dřív sejmeme držák a u VectryB řemen. To přijde od toho, jak se to rozdělává a co logicky musí následovat, co víc překáží v rozborce. Pokud se dostanete do stádia, že to nepoznáte, okamžitě vše složte nazpět a dále v této činnosti nepokračujte. Podélný řemen sejmeme tak, že nasadíme klíč na šroub napínací kladky, případně si ho prodloužíme nějakou trubičkou a pootočíme s napínákem proti směru hodinových ručiček a tím ho uvolníme a řemen sejmeme. Napínák je na pružině, takže musíme překonat sílu pružiny. Pokud by se nám stalo, že by síla pružiny byla silnější než síla utažení kladky, tak kladku vrátíme do původní polohy a šroub ještě dotáhneme. Po té vše opakujeme. Řemen si poskládáme někam, ať nám nezavazí a u VectryB sejmeme hliníkový držák silentu. Je připevněn třemi šrouby na boku motoru a ještě jedním šroubem na silentu. 

rozvody1.jpg rozvody2.jpg  

Obr.1                              Obr.2

 

rozvody5.jpg rozvody4.jpg

Obr.3                             Obr.4

  • Následuje odšroubování šroubků Obr.1 a následného sejmutí vrchního krytu rozvodů. Obr.2 Opět záleží na typu motoru, a zda se jedná o 8mi, 16ti nebo 24 ventilový motor, podle toho se kryt bude lišit a podle toho taky bude počet šroubků.

  • Vyšroubujeme zapalovací svíčky, ať se nám s motorem dobře otáčí a nastavíme rozvody do Horní úvrati (dále jen HU). HU je v takové poloze, kdy první válec, to znamená válec u rozvodů je nahoře a rysky na kolech vačkových hřídelích Obr.3 (vačkové hřídele) a ryska na řemenici nebo kole kliky se shoduje s ryskou na krytech. Obr.4

  • Dále pokračujeme sejmutím řemenice dole na klice a případném sejmutí čidla vačky nahoře mezi rozvodovými koly (podle typu motoru). Např. u X20XEV (X18XE) je to velice prosté neb řemenici nedrží centrální šroub, ale čtyři menší, které odšroubujeme a řemenici sundáme. Čidlo vačky je za koly, tudíž nám taky nepřekáží a my ho nemusíme sundávat.

  • Poněkud horší je to u motoru X16XEL nebo X16SRZ. Čidlo kliky nám zavazí a je přichyceno dvěmi šrouby, ale horší je to s povolením centrálního šroubu dole na klice, abychom mohli sejmout řemenici. V servise používají pneumatickou stahovačku, kterou utrhnou moment přitažení a šroub povolí.

  • Protože Opel má řešené rozvody přes vodní pumpu Obr.5 a ta se při rozvodech mění min. každou druhou výměnu rozvodů, musíme vypustit z chladicího systému vodu. Protože většina chladičů nemá vypouštěcí kohout, řeším to tak, že strčím do nádobky na vodu hadičku, nasaji kapalinu a stočím ji do kyblíku, jako víno. Nezapomeňme, že kyblík musí být níž než nádobka. Po té oddělám vrchní hadici z chladiče a do chladiče strčím tuto hadičku až na jeho dno a stočím i toto vodu. 

rozvody8.jpg

Obr.5

  • Zkontrolujeme rozvody, jestli je máme v HU a nejlépe nějakým přípravkem zaletujeme vačkové kola proti pootočení. Obr.6 Pokud nic nemáme, vezmeme třeba špalíček z měkkého dřeva a jemně ho natlačíme mezi kola, tak ať při sundání řemene se nám nepootočí. Potom je ještě dobré si označit zuby na řemenu čárkou a naproti těm značkám i na všech kolech. Tím máme jistotu značek rozvodů a ještě našich pomocných a jestota, že se nemůžeme splést. Povolíme napínací kladku rozvodového řemene Obr.7 a řemen sundáme. Ihned si značky přeneseme na nový řemen, ať si je náhodou manipulací nesmažeme. Odšroubujeme i všechny vodící kladky a odšroubujeme šrouby, které drží vodní pumpu. 

rozvody9.jpg rozvody3.jpg

Obr.6                      Obr.7

  • Chtěl bych ještě upozornit, že u 8mi ventilových motorů se termostat nachází pod rozvody, proto není na škodu vyměnit i ho. Představa, že vyměníte rozvody a za nějakou dobu se Vám ozve termostat, je k zoufání.

 

  • Zkontrolujeme dosedací plochu vodní pumpy a případně ji očistíme. O-kroužek vodní pumpy i dosedací plochu jemně mázneme vodní vazelínou. To samé platí, i pokud měníme termostat. Všechny nové díly namontujeme na svá místa Obr.8 a dotáhneme. Nedotahujeme jen tu věc, kterou budeme napínat rozvodový řemen. U 8mi ventilových motorů se řemen napíná vodní pumpou u ostatních napínací kladkou. Takže vše dáme na své místo a nasuneme na kola nový řemen, tak aby značky, které jsme si poznačili na řemenu a kolech, seděly naproti sobě a tažná strana, to znamená ta nejdelší, aby byla napnuta.
rozvody6.jpg
Obr.8
  • Takže začneme napínat řemen pomocí vodní pumpy.
 
  • Mezi blokem motoru a ozubeným kolem pumpy je hřídel zploštěná na klíč. Obr.9 Pokud takový klič nemáme, budeme si ho muset asi vyrobit z plechu. Otáčíme vodní pumpou po směru hodinových ručiček, tak až ukazatel bude u pravého dorazu. Čerpadlo dotáhneme a motorem 2x ručně protočíme. Zkontrolujeme, jestli všechny rysky pasují a jemně povolíme čerpadlo. Otáčíme s ním proti směru hodinových ručiček až je ukazatel naproti ukazovatele pumpy, tak zvaně uprostřed véčka. Pak pumpu dotáhneme a vše překontrolujeme, dotáhnutí i rysky.
rozvody_10.jpg
Obr.9
  • U dotahování napínací kladkou postupujeme takto.

  • Do ouška kladky strčíme imbusový klíč a otáčíme proti směru hodinových ručiček Obr.10 tak dlouho až je ukazovatel co nejvíc napravo, řemen je nejvíce napnut. Kladku dotáhneme a protáčíme, jako u 8mi ventilového motoru. Potom povolíme trošku kladku a po směru hodinových ručiček posuneme zobáček na značku „NEW“. Vše dotáhneme a překontrolujeme dotáhnutí šroubů a překontrolujeme všechny rysky. Po té vše dáme do původního stavu, jako než jsme začali.
rozvody7.jpg
Obr.10
  • Na konec bych vám chtěl ještě vyobrazit náčrty rysek některých motor
X16SRZ                  X25XE
rozvody12.jpg rozvody13.jpg
X18XE                   X16XEL
rozvody9.jpg rozvody_11.jpg
  • Nejastnosti k této preblematice nebo i k jiné, se dají prodiskutovat v poradně.

 

Autor tohoto návodu ani klub nenese zodpovědnost za případné škody.

 

 

Aktualizováno ( Neděle, 29. březen 2015 )
 
< Předch.   Další >

Svátek

Dnes je: Pondělí, 25. květen 2015
Dnes má svátek: Viola
Zítra má svátek: Filip

Shout Box

Opište tento text: 93QoT3   Emoce
Poslední zpráva: před 9 hodinami, 15 minutami
  • riwal [24.05. 19:56]
    Zdarec kucí :zdarec:
  • host_6912 [21.05. 08:55]
    Opel tuning Sraz-Slušovice 23.5.2015 ve 14:00h. Sraz před Music Club SUD Nadupané Káry OPEL!!!
  • Alan [20.05. 20:42]
    no je riwe ale co naděláš :D
  • riwal [20.05. 17:56]
    čau, dyť je to bedna ... :tojeburt:
  • Alan [20.05. 12:24]
    ahoj kucí :zdarec: jo,jo Libe ta 1.6 s tím moc nezahýbe, známý to má a fakt nic moc. :amazed:
  • pepik [19.05. 10:15]
    :) bratr měl půjčené na týden. Toto bych nebral.. snad silnější motor. V tomto je 1.6 benzin. Ale i40 je super.
  • pepik [19.05. 10:12]
    :zdarec:
  • riwal [18.05. 17:52]
    pepiku, co tím chceš jako říct ? Snad jsi nezkorejštil :D
  • pepik [18.05. 15:34]
    «link»
  • pepik [18.05. 15:30]
    :zdarec: :kavicka:
  • Alan [18.05. 09:02]
    mrtvo?
  • Alan [16.05. 21:08]
    nazdarek, makam jak blbej :amazed: na chalupě :zdarec:
  • riwal [15.05. 18:50]
    Zdarec, po dlouhé době jsem zůstal doma, na jih jeli jen makáči ;) jj, já musím jít zejtra do «link» :P u Radnice :juchu:
  • pepik [14.05. 09:55]
    :zdarec: :kavicka:
  • Alan [13.05. 17:38]
    nazdárek :zdarec: tak to jo Libe :_dobryden:
  • Lib [12.05. 08:15]
    Alane pohoda, zatáčení bez problémů, vepředu je železa dostatek :-D
  • riwal [11.05. 17:48]
    Zdarec kucí :zdarec:
  • Alan [06.05. 15:41]
    Vydrž prťka (riwe) vydrž, budeš tam potom jak v paláci! :_parmen: Libe, ten link je docela maso :hvezdicky: a ten náklad v kufru, zatáčelo ti to vůbec? neměl jsi pocit že ti někdo přidal ještě jeden posilovač? :amazed: Já tohle jednou zažil u T4, dali mě paletu drobáků, cca 1,2T (z Cocacoly) na zadek a já nejen že koukal do nebe ale volantem jsem točil jen dechem a skoro zbytečně, stejně to jelo jen rovně. DD
  • Lib [06.05. 07:51]
    Jinak když už jsme ten GM club, tak něco aktuálního :-) «link»
  • Lib [06.05. 07:51]
    ale to pohodlíčko potom ;)
  • riwal [05.05. 17:26]
    Nazdar kucí, vůbec nemám čas, ta voda a koupelna na chajdě mě zničí, dneska jsem byl pro bojler, naháním řemeslníky atd. atd. kaučovat to 160 km daleko je na hovning, tfujtajxl :budliky:
  • Lib [05.05. 10:20]
    já vezl nejvíc asi 320 kilo betonové směsi v kufru, vypadalo to jako bezva tuning zadní nápravy a de-tuning přední. Motor s tím práci neměl, ale jelikož to bylo až těsně za zadní nápravou, "legendrární" jízdní vlastnosti bayer-motor-wergl byly tytam :-D
  • Alan [04.05. 09:35]
    Zákeřné auto viď Hansi, klidně si fouká a fouká a nic neřekne :D JardoB nejde o motor, brzdy nestačily!!! Z kopce mě to až zvedalo zadek a souprava se kroutila, také díky kolejím na silnici. Po rovině dobrý :zdarec:
  • hansdob [04.05. 07:06]
    bylo v pohodě a ejhle hlava blbá kterou nenapadlo že auto si tu prdel dle zátěže dofoukne :-D
  • hansdob [04.05. 07:04]
    Jenže jardo já právě takovej střelec nebývám nepřekládám o tolik mám vozík 400kg nebrždenej 140kg váží takže 260kg muže naložit (je naprodej) pak mám novej agados handy 7 s na zakázku namontovanou nápravou na 1500kg 750 nebržděnej 100kg váží 600 smí ofic naložit (na něm jsem to vezl) cihla má cca 4,5kg tak krásných skoro 1500kg pak mám bržděnej 2000kg (je na prodej) a pak podval 3000kg takže kdybych tušil jak to narovnám mohl jsem si vzít větší vlek ale já kvůli malému místu jel s malým a to by
  • JardaB [03.05. 21:15]
    Tak ja uz zjistil ze neco pres tunu na vozejku s celkovou 750kg za kabriem, co ma max. na kouli 600kg jde uplne v pohode, motor 100kW si s tim jen hraje ;-) Doufam, ze ho nepretrhnu :-P
  • Alan [02.05. 22:23]
    PS: manželka jako spolujezdec se mnou týden nemluvila, hihi :D
  • Alan [02.05. 22:21]
    Dobrý Hansi, já taky takhle nakládal vozík kamením, obvykle se řídím tím jak tváří pneumatiky ale tehdy jsem netušil že je kolega přede mnou omylem nafoukal na skoro 4 atm! Pak jsem to spočítal že jsem si zapřáhl za scorpio cca 1600 nebržděného, vezl jsem to 50 km! noční můra ještě dnes. :amazed:
  • hansdob [02.05. 20:14]
    Jsem jel 15km/h a dovezl a naskládal jsem tam krásných 329ks cihliček
  • hansdob [02.05. 20:13]
    Nazdarek. Tak vás pobavím :D teda doufám. Dnes jsem vozil cihly (plný stary z bouračky očištěný) a byl jsem vždy zvyklej plnit vozík dle odhadu jak mi cca klesla prdel auta. No a tak dnes nakládám nakládám a nakládám a furt dobrý tak furt nakládám nakládám a pak už mi to bylo i divný tak se juknu znova a ejhle bota zapoměl jsem že mám aut se vzduch podvozkem a ono furt dofukovalo no klucí kdyby jste viděli ty bačkory z kol na vozíku he he he no tak jsem vyrazil a ty dva km co jsem to převaže

Sponzoři

Info pro sponzory


Vectra Web
 Opel Astra klub
 Opel Kadett klub
 Opel Astra G a Zafira klub
 Opel Meriva Club
 Florida GM Club  

© 2015 GM Open Club: autoklub nejen pro fandy General Motors
Redakční systém Joomla! 1.0.13
JoomSEF SEO od Artio
GM Europe CZ