Kdo je online

Právě zde jsou
Hosté : 16

Reklama

 

CB Login

CB Workflows

Hlavní stránka
Výměna rozvodů u benzinových motorů Opel PDF Tisk E-mail
Hodnocení čtenářů: / 83
SlabéVynikající 
Úterý, 27. listopad 2007

 

Výměnu rozvodů budu demonstrovat na motoru X16XEL, ale u ostatních motorů je to velice podobné ne-li stejné.

 

 

  • Na rozvodech se často poslechem nedá poznat, v jakém jsou stavu. Proto bychom rozvody měli preventivně měnit jednou za 60 – 75 000 maximálně km. Výrobce většinou uvádějí interval výměny 90 nebo 120 000km. Znám spoustu příkladů, kdy prasknul řemen kolem 100 000km a ještě míň. Ať prasknutím řemene nebo zadřením se nějaké z kladky a následnému přepálení řemene. Škody jsou potom desetitisícové neb se potkají písty s ventily a může následně dojít ohnutí vačkových hřídelí ne li kliky. Že se ohnou dříky ventilů a poškodí se vodítka, je téměř jisté.

 

  • Začneme tím, že odděláme box, kde se nachází vzduchový filtr. Povolíme šrouby na předním pravém kole, nadzvedneme přední pravou část auta a auto zajistíme proti pádu ze zvedáku např. podložením nějakých cihel. Auto vždy podkládáme na nosné části podvozku.

 

  • Sundáme kolo, sejmeme spodní plastový kryt.

 

  • Dále následuje sejmutí držáku silentbloku a podélného řemene. Teď záleží, u jakého auto rozvody děláme a co z těchto dvou věcí budeme dřív sundávat. Např. u Astry dřív sejmeme držák a u VectryB řemen. To přijde od toho, jak se to rozdělává a co logicky musí následovat, co víc překáží v rozborce. Pokud se dostanete do stádia, že to nepoznáte, okamžitě vše složte nazpět a dále v této činnosti nepokračujte. Podélný řemen sejmeme tak, že nasadíme klíč na šroub napínací kladky, případně si ho prodloužíme nějakou trubičkou a pootočíme s napínákem proti směru hodinových ručiček a tím ho uvolníme a řemen sejmeme. Napínák je na pružině, takže musíme překonat sílu pružiny. Pokud by se nám stalo, že by síla pružiny byla silnější než síla utažení kladky, tak kladku vrátíme do původní polohy a šroub ještě dotáhneme. Po té vše opakujeme. Řemen si poskládáme někam, ať nám nezavazí a u VectryB sejmeme hliníkový držák silentu. Je připevněn třemi šrouby na boku motoru a ještě jedním šroubem na silentu. 

rozvody1.jpg rozvody2.jpg  

Obr.1                              Obr.2

 

rozvody5.jpg rozvody4.jpg

Obr.3                             Obr.4

  • Následuje odšroubování šroubků Obr.1 a následného sejmutí vrchního krytu rozvodů. Obr.2 Opět záleží na typu motoru, a zda se jedná o 8mi, 16ti nebo 24 ventilový motor, podle toho se kryt bude lišit a podle toho taky bude počet šroubků.

  • Vyšroubujeme zapalovací svíčky, ať se nám s motorem dobře otáčí a nastavíme rozvody do Horní úvrati (dále jen HU). HU je v takové poloze, kdy první válec, to znamená válec u rozvodů je nahoře a rysky na kolech vačkových hřídelích Obr.3 (vačkové hřídele) a ryska na řemenici nebo kole kliky se shoduje s ryskou na krytech. Obr.4

  • Dále pokračujeme sejmutím řemenice dole na klice a případném sejmutí čidla vačky nahoře mezi rozvodovými koly (podle typu motoru). Např. u X20XEV (X18XE) je to velice prosté neb řemenici nedrží centrální šroub, ale čtyři menší, které odšroubujeme a řemenici sundáme. Čidlo vačky je za koly, tudíž nám taky nepřekáží a my ho nemusíme sundávat.

  • Poněkud horší je to u motoru X16XEL nebo X16SRZ. Čidlo kliky nám zavazí a je přichyceno dvěmi šrouby, ale horší je to s povolením centrálního šroubu dole na klice, abychom mohli sejmout řemenici. V servise používají pneumatickou stahovačku, kterou utrhnou moment přitažení a šroub povolí.

  • Protože Opel má řešené rozvody přes vodní pumpu Obr.5 a ta se při rozvodech mění min. každou druhou výměnu rozvodů, musíme vypustit z chladicího systému vodu. Protože většina chladičů nemá vypouštěcí kohout, řeším to tak, že strčím do nádobky na vodu hadičku, nasaji kapalinu a stočím ji do kyblíku, jako víno. Nezapomeňme, že kyblík musí být níž než nádobka. Po té oddělám vrchní hadici z chladiče a do chladiče strčím tuto hadičku až na jeho dno a stočím i toto vodu. 

rozvody8.jpg

Obr.5

  • Zkontrolujeme rozvody, jestli je máme v HU a nejlépe nějakým přípravkem zaletujeme vačkové kola proti pootočení. Obr.6 Pokud nic nemáme, vezmeme třeba špalíček z měkkého dřeva a jemně ho natlačíme mezi kola, tak ať při sundání řemene se nám nepootočí. Potom je ještě dobré si označit zuby na řemenu čárkou a naproti těm značkám i na všech kolech. Tím máme jistotu značek rozvodů a ještě našich pomocných a jestota, že se nemůžeme splést. Povolíme napínací kladku rozvodového řemene Obr.7 a řemen sundáme. Ihned si značky přeneseme na nový řemen, ať si je náhodou manipulací nesmažeme. Odšroubujeme i všechny vodící kladky a odšroubujeme šrouby, které drží vodní pumpu. 

rozvody9.jpg rozvody3.jpg

Obr.6                      Obr.7

  • Chtěl bych ještě upozornit, že u 8mi ventilových motorů se termostat nachází pod rozvody, proto není na škodu vyměnit i ho. Představa, že vyměníte rozvody a za nějakou dobu se Vám ozve termostat, je k zoufání.

 

  • Zkontrolujeme dosedací plochu vodní pumpy a případně ji očistíme. O-kroužek vodní pumpy i dosedací plochu jemně mázneme vodní vazelínou. To samé platí, i pokud měníme termostat. Všechny nové díly namontujeme na svá místa Obr.8 a dotáhneme. Nedotahujeme jen tu věc, kterou budeme napínat rozvodový řemen. U 8mi ventilových motorů se řemen napíná vodní pumpou u ostatních napínací kladkou. Takže vše dáme na své místo a nasuneme na kola nový řemen, tak aby značky, které jsme si poznačili na řemenu a kolech, seděly naproti sobě a tažná strana, to znamená ta nejdelší, aby byla napnuta.
rozvody6.jpg
Obr.8
  • Takže začneme napínat řemen pomocí vodní pumpy.
 
  • Mezi blokem motoru a ozubeným kolem pumpy je hřídel zploštěná na klíč. Obr.9 Pokud takový klič nemáme, budeme si ho muset asi vyrobit z plechu. Otáčíme vodní pumpou po směru hodinových ručiček, tak až ukazatel bude u pravého dorazu. Čerpadlo dotáhneme a motorem 2x ručně protočíme. Zkontrolujeme, jestli všechny rysky pasují a jemně povolíme čerpadlo. Otáčíme s ním proti směru hodinových ručiček až je ukazatel naproti ukazovatele pumpy, tak zvaně uprostřed véčka. Pak pumpu dotáhneme a vše překontrolujeme, dotáhnutí i rysky.
rozvody_10.jpg
Obr.9
  • U dotahování napínací kladkou postupujeme takto.

  • Do ouška kladky strčíme imbusový klíč a otáčíme proti směru hodinových ručiček Obr.10 tak dlouho až je ukazovatel co nejvíc napravo, řemen je nejvíce napnut. Kladku dotáhneme a protáčíme, jako u 8mi ventilového motoru. Potom povolíme trošku kladku a po směru hodinových ručiček posuneme zobáček na značku „NEW“. Vše dotáhneme a překontrolujeme dotáhnutí šroubů a překontrolujeme všechny rysky. Po té vše dáme do původního stavu, jako než jsme začali.
rozvody7.jpg
Obr.10
  • Na konec bych vám chtěl ještě vyobrazit náčrty rysek některých motor
X16SRZ                  X25XE
rozvody12.jpg rozvody13.jpg
X18XE                   X16XEL
rozvody9.jpg rozvody_11.jpg
  • Nejastnosti k této preblematice nebo i k jiné, se dají prodiskutovat v poradně.

 

Autor tohoto návodu ani klub nenese zodpovědnost za případné škody.

 

 

Aktualizováno ( Neděle, 29. březen 2015 )
 
< Předch.   Další >

Svátek

Dnes je: Pátek, 28. srpen 2015
Dnes má svátek: Augustýn
Zítra má svátek: Evelína

Shout Box

Opište tento text: j47yF9   Emoce
Poslední zpráva: před 15 hodinami, 53 minutami
  • riwal [27.08. 12:14]
    Dík hansi, ale na mě je to drobet velký, já mám 215/55/R16 a asi jsem to nemoh tušit, ale dik. Až budu mit 17 disky, tak se ozvu ;)
  • hansdob [27.08. 07:42]
    měl jsi písnout mám tu několik sad hankook a bridgestone (povětšinou už zamluveno) ale pro tebe by se to dalo nějak udělat (rozměr 225/45/17 6000kč sada)
  • riwal [26.08. 17:35]
    No to já jsem včera na Barranďáku trhnul gumu a před lanovym mostem jsem měnil kolo - no žúžo. Letňáky mám sjetý a chtěl jsem kupovat na jaře nový, tak jsem musel teď - Vredestein Sportac 5 a 10 000 je v prdeli :budliky:
  • hansdob [26.08. 10:06]
    musím se pochlubit namontoval jsem titanový šrouby do kol a podložky pod kola a mám ted na autě tím pádem kola s ET 8 nááádhera
  • Alan [21.08. 22:57]
    no jo, ale co naděláš, někdo to musí jistit :D už mám na zítra objednanou ,,bystrou želvu :D zdař všici a bůh se mnou :_pivko:
  • riwal [19.08. 19:53]
    Ty haranti stárnou, to je strašný, ještě, že my tu stojíme jak majáci :yes:
  • Alan [19.08. 14:38]
    ahoj kucíí, :zdarec: také mě to čeká, holky slaví v sobotu třicetiny :_pivko: maj zamluvenou celou hospu, budou se péci krůty a tak podobně, držka v louži? :amazed: teď jsem nakoupil růže ve velkém a bude mazec
  • riwal [16.08. 16:48]
    Hmm, dobrý ... taky u nás na chajdě proběh soudek - mlaďas měl narozeniny :_pivko:
  • hansdob [15.08. 21:33]
    Vino,jameson,prase,jameson,vino,prase,prase,vino,jameson,vino fuj jeste chvilu a jsem taky jako prase
  • riwal [12.08. 16:31]
    Díky za nabídku, snad se Ti Lib ozve :nechape:
  • Ivo [12.08. 01:57]
    Ahojte ,nech mi napise admin na info@vsolutions.sk a pokusim sa Vam pomoct :) ..a tym zachranit web
  • hansdob [06.08. 18:33]
    půjde asi o nějakou bezpečnost webu. Z toho co je vidět pro uživatele složitější registrace přes email třeba opisování kodů při zapsání příspěvků do chatu a poradny pro neregistrované no a pak jistě spousta věci na pozadí stránky o kterých nemám ani páru :-(
  • host_9851 [06.08. 13:21]
    co obnáší ten potřebný upgrade? že by jsme si nedokázali poradit? Máme sakra tolik kamarádů od fochu. Co je k tomu potřeba? Alan :amazed: :bomba: :mrtvola:
  • riwal [05.08. 20:28]
    Pokud se nestane zázrak, tak asi jo :(
  • Alan [05.08. 12:38]
    ahoj kucí :zdarec: tak co se mě týče, jsem v IT naprostý hotentot :( znamená to riwe že tento web končí? :amazed:
  • hansdob [04.08. 18:53]
    kdybych věděl jak na to tak to odladím ale já se bohužel naučil jen věci týkající se diag a základu widlí trochu ofice a jinak jsem v řiti takže ten problém nevyřeším asi si udělám screen obrazovky a budu ji mít pak alespon jako tapetu
  • riwal [04.08. 10:56]
    Ahoj páni, jak jste si jistě všimli třeba v poradně, tak stránky jsou napadány roboty. Verze redakčního systému stránek je zastaralá a bohužel ji nemá kdo upgradovat. Stránky takto způsobují problémy provozovateli webhostingu. Jelikož tato situace tedy nemá řešení, tak mě to bohužel donutí tyto stránky vypnout kebo spíše zrušit. Je mi to líto, qale bez upgradu už nebudou provo zovatelné. :( :'(
  • host_2572 [03.08. 09:08]
    nazdar kucí :zdarec: taky se mě nedaří se přihlásit, tak tedy ,,hostuji" :D
  • host_9666 [02.08. 13:51]
    hansdob koukal jsem že mne to zase vymazalo ze členů to že jsem napsal nick je tím že musím pokaždé opsat kod jako host bad64
  • hansdob [02.08. 12:35]
    ahoj Mílo. Co s tím je nevím ale povedlo se ti podepsat tak pohoda :-D
  • host_5561 [01.08. 18:05]
    Bad 64 nevím co tady s tím je ale nejde mi to se přihlásit. :zed:
  • hansdob [31.07. 21:13]
    :D :amazed: :P jjj
  • host_9889 [31.07. 17:10]
    ahoj Hansi, sranda musí být,ne? :D zkus si ale představit jak ten kostel pase toho vrabčáka a stopro se uchechtáš :juchu: Alan
  • hansdob [30.07. 18:48]
    můůj "zlý" kostel :D :P hoši vy mě dokážete pobavit :D
  • Alan [29.07. 12:27]
    nazdárek :zdarec: můj ,,zlý" kostel pásl na zahradě mládě vrabčáka, fakt prča. :D měl jsem jen obavu aby ho omylem nevdechnul :hvezdicky:
  • pepik [29.07. 08:37]
    :zdarec: :kavicka:
  • host_4294 [27.07. 11:56]
    čau kucí, riwe, v tom přípaqdě čivavy milují kostely. a yorkmuti taky, tyhle 2 rasy magicky přitahuje a nejvíc si s ním chtějí hrát.pěkný den všem :zdarec:
  • riwal [26.07. 17:01]
    Zdar kucí :zdarec: Když toho Tvýho roťáka potká čivava, tak si nic jinýho myslet nemůže, než že potkala kostel :D
  • hansdob [26.07. 08:23]
    riwal je mistr spousty věcí :-D
  • Alan [25.07. 19:43]
    nevíš Hansi že riwal je mistr metamorfoz? :D přiznám se bez mučení, že přirovnat našeho malého pejska ke kostelu by mě také nenapadlo :juchu: ale zase nás pobavil, pěkný večer všem :zdarec:

Sponzoři

Info pro sponzory


Vectra Web
 Opel Astra klub
 Opel Kadett klub
 Opel Astra G a Zafira klub
 Opel Meriva Club
 Florida GM Club  

© 2015 GM Open Club: autoklub nejen pro fandy General Motors
Redakční systém Joomla! 1.0.13
JoomSEF SEO od Artio
GM Europe CZ