Hlavní stránka arrow Návody a manuály arrow Návody - OPEL arrow Výměna rozvodů u benzinových motorů Opel
Výměna rozvodů u benzinových motorů Opel PDF Tisk E-mail
Hodnocení čtenářů: / 72
SlabéVynikající 
Úterý, 27. listopad 2007

 

Výměnu rozvodů budu demonstrovat na motoru X16XEL, ale u ostatních motorů je to velice podobné ne-li stejné.

 

 

  • Na rozvodech se často poslechem nedá poznat, v jakém jsou stavu. Proto bychom rozvody měli preventivně měnit jednou za 60 – 75 000 maximálně km. Výrobce většinou uvádějí interval výměny 90 nebo 120 000km. Znám spoustu příkladů, kdy prasknul řemen kolem 100 000km a ještě míň. Ať prasknutím řemene nebo zadřením se nějaké z kladky a následnému přepálení řemene. Škody jsou potom desetitisícové neb se potkají písty s ventily a může následně dojít ohnutí vačkových hřídelí ne li kliky. Že se ohnou dříky ventilů a poškodí se vodítka, je téměř jisté.

 

  • Začneme tím, že odděláme box, kde se nachází vzduchový filtr. Povolíme šrouby na předním pravém kole, nadzvedneme přední pravou část auta a auto zajistíme proti pádu ze zvedáku např. podložením nějakých cihel. Auto vždy podkládáme na nosné části podvozku.

 

  • Sundáme kolo, sejmeme spodní plastový kryt.

 

  • Dále následuje sejmutí držáku silentbloku a podélného řemene. Teď záleží, u jakého auto rozvody děláme a co z těchto dvou věcí budeme dřív sundávat. Např. u Astry dřív sejmeme držák a u VectryB řemen. To přijde od toho, jak se to rozdělává a co logicky musí následovat, co víc překáží v rozborce. Pokud se dostanete do stádia, že to nepoznáte, okamžitě vše složte nazpět a dále v této činnosti nepokračujte. Podélný řemen sejmeme tak, že nasadíme klíč na šroub napínací kladky, případně si ho prodloužíme nějakou trubičkou a pootočíme s napínákem proti směru hodinových ručiček a tím ho uvolníme a řemen sejmeme. Napínák je na pružině, takže musíme překonat sílu pružiny. Pokud by se nám stalo, že by síla pružiny byla silnější než síla utažení kladky, tak kladku vrátíme do původní polohy a šroub ještě dotáhneme. Po té vše opakujeme. Řemen si poskládáme někam, ať nám nezavazí a u VectryB sejmeme hliníkový držák silentu. Je připevněn třemi šrouby na boku motoru a ještě jedním šroubem na silentu. 

rozvody1.jpg rozvody2.jpg  

Obr.1                              Obr.2

 

rozvody5.jpg rozvody4.jpg

Obr.3                             Obr.4

  • Následuje odšroubování šroubků Obr.1 a následného sejmutí vrchního krytu rozvodů. Obr.2 Opět záleží na typu motoru, a zda se jedná o 8mi, 16ti nebo 24 ventilový motor, podle toho se kryt bude lišit a podle toho taky bude počet šroubků.

  • Vyšroubujeme zapalovací svíčky, ať se nám s motorem dobře otáčí a nastavíme rozvody do Horní úvrati (dále jen HU). HU je v takové poloze, kdy první válec, to znamená válec u rozvodů je nahoře a rysky na kolech vačkových hřídelích Obr.3 (vačkové hřídele) a ryska na řemenici nebo kole kliky se shoduje s ryskou na krytech. Obr.4

  • Dále pokračujeme sejmutím řemenice dole na klice a případném sejmutí čidla vačky nahoře mezi rozvodovými koly (podle typu motoru). Např. u X20XEV (X18XE) je to velice prosté neb řemenici nedrží centrální šroub, ale čtyři menší, které odšroubujeme a řemenici sundáme. Čidlo vačky je za koly, tudíž nám taky nepřekáží a my ho nemusíme sundávat.

  • Poněkud horší je to u motoru X16XEL nebo X16SRZ. Čidlo kliky nám zavazí a je přichyceno dvěmi šrouby, ale horší je to s povolením centrálního šroubu dole na klice, abychom mohli sejmout řemenici. V servise používají pneumatickou stahovačku, kterou utrhnou moment přitažení a šroub povolí.

  • Protože Opel má řešené rozvody přes vodní pumpu Obr.5 a ta se při rozvodech mění min. každou druhou výměnu rozvodů, musíme vypustit z chladicího systému vodu. Protože většina chladičů nemá vypouštěcí kohout, řeším to tak, že strčím do nádobky na vodu hadičku, nasaji kapalinu a stočím ji do kyblíku, jako víno. Nezapomeňme, že kyblík musí být níž než nádobka. Po té oddělám vrchní hadici z chladiče a do chladiče strčím tuto hadičku až na jeho dno a stočím i toto vodu. 

rozvody8.jpg

Obr.5

  • Zkontrolujeme rozvody, jestli je máme v HU a nejlépe nějakým přípravkem zaletujeme vačkové kola proti pootočení. Obr.6 Pokud nic nemáme, vezmeme třeba špalíček z měkkého dřeva a jemně ho natlačíme mezi kola, tak ať při sundání řemene se nám nepootočí. Potom je ještě dobré si označit zuby na řemenu čárkou a naproti těm značkám i na všech kolech. Tím máme jistotu značek rozvodů a ještě našich pomocných a jestota, že se nemůžeme splést. Povolíme napínací kladku rozvodového řemene Obr.7 a řemen sundáme. Ihned si značky přeneseme na nový řemen, ať si je náhodou manipulací nesmažeme. Odšroubujeme i všechny vodící kladky a odšroubujeme šrouby, které drží vodní pumpu. 

rozvody9.jpg rozvody3.jpg

Obr.6                      Obr.7

  • Chtěl bych ještě upozornit, že u 8mi ventilových motorů se termostat nachází pod rozvody, proto není na škodu vyměnit i ho. Představa, že vyměníte rozvody a za nějakou dobu se Vám ozve termostat, je k zoufání.

 

  • Zkontrolujeme dosedací plochu vodní pumpy a případně ji očistíme. O-kroužek vodní pumpy i dosedací plochu jemně mázneme vodní vazelínou. To samé platí, i pokud měníme termostat. Všechny nové díly namontujeme na svá místa Obr.8 a dotáhneme. Nedotahujeme jen tu věc, kterou budeme napínat rozvodový řemen. U 8mi ventilových motorů se řemen napíná vodní pumpou u ostatních napínací kladkou. Takže vše dáme na své místo a nasuneme na kola nový řemen, tak aby značky, které jsme si poznačili na řemenu a kolech, seděly naproti sobě a tažná strana, to znamená ta nejdelší, aby byla napnuta.
rozvody6.jpg
Obr.8
  • Takže začneme napínat řemen pomocí vodní pumpy.
 
  • Mezi blokem motoru a ozubeným kolem pumpy je hřídel zploštěná na klíč. Obr.9 Pokud takový klič nemáme, budeme si ho muset asi vyrobit z plechu. Otáčíme vodní pumpou po směru hodinových ručiček, tak až ukazatel bude u pravého dorazu. Čerpadlo dotáhneme a motorem 2x ručně protočíme. Zkontrolujeme, jestli všechny rysky pasují a jemně povolíme čerpadlo. Otáčíme s ním proti směru hodinových ručiček až je ukazatel naproti ukazovatele pumpy, tak zvaně uprostřed véčka. Pak pumpu dotáhneme a vše překontrolujeme, dotáhnutí i rysky.
rozvody_10.jpg
Obr.9
  • U dotahování napínací kladkou postupujeme takto.

  • Do ouška kladky strčíme imbusový klíč a otáčíme proti směru hodinových ručiček Obr.10 tak dlouho až je ukazovatel co nejvíc napravo, řemen je nejvíce napnut. Kladku dotáhneme a protáčíme, jako u 8mi ventilového motoru. Potom povolíme trošku kladku a po směru hodinových ručiček posuneme zobáček na značku „NEW“. Vše dotáhneme a překontrolujeme dotáhnutí šroubů a překontrolujeme všechny rysky. Po té vše dáme do původního stavu, jako než jsme začali.
rozvody7.jpg
Obr.10
  • Na konec bych vám chtěl ještě vyobrazit náčrty rysek některých motor
X16SRZ                  X25XE
rozvody12.jpg rozvody13.jpg
X18XE                   X16XEL
rozvody9.jpg rozvody_11.jpg
  • Nejastnosti k této preblematice nebo i k jiné, se dají prodiskutovat v poradně.

 

Autor tohoto návodu ani klub nenese zodpovědnost za případné škody.

 

 

Aktualizováno ( Pátek, 08. srpen 2008 )
 
< Předch.   Další >

Svátek

Dnes je: Středa, 17. září 2014
Dnes má svátek: Naděžda
Zítra má svátek: Krištof

Shout Box

Opište tento text: ugFh6M   Emoce
Poslední zpráva: před 11 hodinami, 20 minutami
  • pepik [16.09. 18:08]
    D2S a žádné nejlepší nejsou ;) , každé má svoje.
  • host_8539 [16.09. 10:03]
    Zdravím přátelé blesku.Očekávám nový přírustek v podobě VB 99 a chtěl bych Vás poprosit páč nemám zkušenost jaké výbojky typ + xxxxK tam můžu a je nejlepší dát.Děkuji
  • Alan [16.09. 09:35]
    pěkný den :_dobryden: Hansi, po tolika letech to vážně hned tak rychle blaflo? to je až neuvěřitelný!
  • hansdob [15.09. 23:16]
    9 pokusu startu a vrčel :-D
  • Alan [14.09. 22:03]
    ahoj lidi :_dobryden:
  • pepik [14.09. 14:43]
    :_pivko: :_pivko: :_pivko:
  • pepik [14.09. 14:42]
    :_pivko: :rande: mám rýmečku :(
  • hansdob [12.09. 17:08]
    jj veterán z technickéh hlediska už repase má (motor,napravy,podvozek,rám,rozvodovka,převodovka,kardan) nezbil čas na elektriku (respektive nechal jsem až shodím kastli z rámu zase) a pak lak chromy,gumy oken přední tapecírunky a je to mno jednoduchý že uffff fuuuj
  • pepik [12.09. 16:08]
    Doufám že veterán pujde do originálu.. jak tě znám tak jsi schopný tam dát V12 s klimou 6 airbagu komplet v elektrice i zadní okna :) ,
  • pepik [12.09. 16:06]
    :zdarec: :_pivko:
  • hansdob [12.09. 04:32]
    Dekuju moc. :juchu: :_dotoho: :_palce:
  • Alan [11.09. 19:13]
    Tak to Ti Hansi držím s tím veteránkem palce. :_palce:
  • hansdob [11.09. 07:52]
    Jinak vám ještě musím zdeliti jsem se včera večer se svou manželkou rozhodl ze po 12 letech vyndam ze stodoly svou starickou Octavii ( 1960) 12 let nevrcela žena říkala ze jsem ji ještě v tomhle ani nesvezl a tak stím 19.9 vyrazime na srazek veteránů sice je to v predrenovacnim stavu ale co nějaká sranda bude. :D :_pivko: :sex:
  • hansdob [11.09. 07:47]
    Riwal na jih asi :budliky: taky bych někam vypadl do konce života :'( Ale prý tu musím ještě ty lidi kolem sebe par desetiletí srat :P
  • pepik [10.09. 13:06]
    :zdarec: svíčková se 4ma a :_pivko: .
  • Alan [09.09. 19:57]
    Kam se nám poděl riwal? :mrtvola:
  • pepik [09.09. 07:32]
    :kavicka: :zdarec:
  • hansdob [09.09. 07:19]
    na 2,2 benzín jsi se ptal a psal jsem ti že je to špatný. Jestli ti někdo na řetězový 2,2 benzin udělá kvalitní rozvody tak jak to má být za 5tis tak je to pohoda. 90% aut v bazarech (sice má napsáno v papírech serviskách či dokonce doloženo fakturami) že mají snad vše nový (filtry,oleje,rozvody,destičky kotouče) realita je že 97% nemá poslední tři roky dělaný ani olej natož něco jiného.
  • hansdob [09.09. 07:16]
    Host: přesně kvůli tobě celá evropa stáčí km jelikož 40%lidí nekoupí auto s KM nad 100000km 40% nekoupí auto nad 200000km 10% ví že má malou šanci takový koupit ale doufá 8% neřeší (nakonec všichni tito jezdí s auty dle tacho dle spokojenosti a v reálu má auto o 100000-400000km víc) no a 2% kupují auta nová velmi zánovní či z rodiny či podobně 100% zdroje (jiná cenová kategorie)
  • Alan [08.09. 22:51]
    ahoj lidi :_dobryden:
  • host_1979 [07.09. 12:32]
    Jo ještě se chci zeptat já hledám auto pořád pod 180000km.Je možné se dívat po autě i nad 200000km?Těch je spousta a některé jsou pěkné.Ale z těch km mám celkem obavu.
  • host_1979 [07.09. 12:21]
    hansi děkuji moc.Tak teď už jsem opravdu v pasti :zed: . No tak ještě jsou tu taky motory 2.2 benzín???Hledal jsem někde po netu nějaké recenze,tech.udaje kdy měnit rozvody atd.a myslím že většina se prodává před rozvodama.tak to je dalších 5k a víc.
  • hansdob [07.09. 02:00]
    Moje VeBe 2001 x18xe1 85kw měla při likvidaci loni kolem 700000 ja ji kupoval v roce 2008 a měla 37XXXX
  • hansdob [07.09. 01:58]
    Moje Octavia z roku 2003 předloni když jsem ji likvidoval měla přes 700 tis Km moje nynější 2003 ma 590000km
  • hansdob [07.09. 01:56]
    Běžný Km jsou u auta z roku 2009 cca 170000 v průměru takže 2000 se 76000 je pravděpodobné asi jako třetí cena ve sportce možné to je ale nestává se často.
  • hansdob [07.09. 01:53]
    76000km na 14 let stary auto nevěřím ale možné muže byt ale znění inzerátu jsem mimo ČR dokonalý stav málo Km 1 majitel dejte pouhé tři tisíce zálohu na účet 123 at vím ze mate zájem ci muzu rezervovat bych nereagoval .......
  • host_7225 [06.09. 15:32]
    jo pardon.05/2000.Je možnéže má 76000km?Je to mimo ČR.1majitel garážované.
  • host_8978 [06.09. 15:29]
    Hansi děkuji moc tak volba VeBe 2.0,16V rv.2001.Mám už něco v měrku.Pěkný kousek.
  • hansdob [06.09. 15:17]
    Myslím ale že totéž by se dalo napsat o zafiře tam by ještě šlo 2.0 16V turbo OPC
  • hansdob [06.09. 15:16]
    mno ZAFIRA A a VeBe je velkej rozdíl :-D jinak doporučím bud VeBe před faceliftem (do roku2000) s motorem 1.8 16V 85KW typ X18XE nebo po roce 2000 ale to 2,0 16V 100KW X20XEV motoru 1.8 16V 85KW X18XE1 se vyhni obloukem no a u 1.8 16V 92KW Z18XE zaleží kolik bude mít doopravdy najeto (logicky minimálně 300000km ato už jena komponenty (ne samotný motor) prostě moc)

Sponzoři

Info pro sponzory


Vectra Web
 Opel Astra klub
 Opel Kadett klub
 Opel Astra G a Zafira klub
 Opel Meriva Club
 Florida GM Club  

© 2014 GM Open Club: autoklub nejen pro fandy General Motors
Redakční systém Joomla! 1.0.13
JoomSEF SEO od Artio
GM Europe CZ